Mobiilipelinkehitys Cocos2d-x -sovelluskehyksellä
Lehmonen, Markku (2013)
Lehmonen, Markku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179354
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tutkittiin mobiilipelien kehittämistä Cocos2d-x -sovelluskehyksessä. Tarkoituksena oli pohtia yleisiä mobiilipelinkehityksen periaatteita ja selvittää kuinka kyseistä sovelluskehystä käytetään mobiilipelien kehitystyössä. Työssä perehdyttiin sovelluskehykseen sekä teorian että käytännön kautta pelinkehityksen yleisiä periaatteita ja tavotteita unohtamatta.
Aluksi kartoitettiin hieman pelinkehityksen yleisiä periaatteita silmällä pitäen alustariippumattoman sovelluskehityksen piirteitä, lähtökohtia ja haasteita. Alkuselvityksien jälkeen siirryttiin tutkimaan valittua sovelluskehystä aluksi yleisestä ja ekosysteemilähtöisestä perspektiivistä. Tämän jälkeen perehdyttiin hieman Cocos2d-x:n arkkitehtuuriin ja käytettyihin ratkaisuihin ja komponentteihin. Lopulta tutkittiin sovelluskehyksen luokkarakenteita pelinkehityksen yleisen teorian kautta ja pohdittiin teorian ja sovelluskehyksen luokkien välisiä yhteyksiä.
Käytännön osuus aloitettiin asentamalla kehitysympäristöt iOS- ja Android-sovelluskehitystyötä varten. Asennustyön jälkeen luotiin molemmille alustoille projektit ja yhdistettiin ne alustariippumattomaksi projektiksi. Tämän jälkeen perehdyttiin käytännön kautta yleisimpiin Cocos2d-x -sovelluskehyksen olioihin, kuten spriteihin, tekstitarroihin ja kontrolleihin.
Lopuksi analysoitiin jo aikaisemmin sovelluskehyksellä toteutetun pelin kokonaisuutta, yksityiskohtia ja ratkaisuja.
Aluksi kartoitettiin hieman pelinkehityksen yleisiä periaatteita silmällä pitäen alustariippumattoman sovelluskehityksen piirteitä, lähtökohtia ja haasteita. Alkuselvityksien jälkeen siirryttiin tutkimaan valittua sovelluskehystä aluksi yleisestä ja ekosysteemilähtöisestä perspektiivistä. Tämän jälkeen perehdyttiin hieman Cocos2d-x:n arkkitehtuuriin ja käytettyihin ratkaisuihin ja komponentteihin. Lopulta tutkittiin sovelluskehyksen luokkarakenteita pelinkehityksen yleisen teorian kautta ja pohdittiin teorian ja sovelluskehyksen luokkien välisiä yhteyksiä.
Käytännön osuus aloitettiin asentamalla kehitysympäristöt iOS- ja Android-sovelluskehitystyötä varten. Asennustyön jälkeen luotiin molemmille alustoille projektit ja yhdistettiin ne alustariippumattomaksi projektiksi. Tämän jälkeen perehdyttiin käytännön kautta yleisimpiin Cocos2d-x -sovelluskehyksen olioihin, kuten spriteihin, tekstitarroihin ja kontrolleihin.
Lopuksi analysoitiin jo aikaisemmin sovelluskehyksellä toteutetun pelin kokonaisuutta, yksityiskohtia ja ratkaisuja.