LogiControl-ohjelmiston käytön tehostaminen
Nummela, Jouni (2013)
Nummela, Jouni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210059
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Transmar Ab:lle. Opinnäytetyö käsittelei Logi-Control-ohjelmiston käyttöä ja sen tehostamista Transmar Ab:lla. Logi-Control toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön Transmarilla vuonna 2010. Työn tavoitteena on selvittää LogiControllin käytön yhteydessä il-meneviä haasteita ja sitä, miten ohjelman käyttöä voitaisiin tehostaa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään informaatio- ja materiaalivirtoja sekä oli selvitetty niiden vaikutusta toisiinsa. Tutkimuksissa käytettiin apuna alan kirjallisuutta ja julkaisuja sekä empiriaa. Tietoa kerättiin myös haastattelemalla työyhteisön liikenneassistentteja, ajojärjestelijöitä ja esi-miehiä.
Tutkimusta tehtäessä tuli esille tuloksia, joista kävi ilmi käytössä havaittuja ongelmakohtia. Ongelmiksi ilmeni muun muassa luottamuksen puute, järjestelmän hidastuminen ja nollarivit. Luottamuksen puute ilmeni vielä pitkään LogiControl-ohjelman käyttöönoton jälkeen. Vanhoista toiminta-tavoista ja -menetelmistä luopuminen oli haastavaa, koska ohjelmaan ei luotettu tarpeeksi. Nollarivit ovat yksi työtehokkuutta hidastava tekijä. Jos nollarivejä on paljon, järjestelmää ei ole käytetty tehokkaasti. Muita ha-vaittuja ongelmakohtia olivat esimerkiksi informaatiovirroissa havaitut puutteet ja virheet tilausten käsittelyssä ja vastaanotossa.
Johtopäätöksenä oli, että Transmarin olisi kannattavaa järjestää informaa-tiota ja koulutusta LogiControllin käytöstä, koska järjestelmä päivittyy ja kehittyy koko ajan. Transmarin toimintaa kehitettäisiin enemmän Logi-Controllin ympärille, koska tähän asti ohjelmaa on yritetty sulauttaa van-haan toimintamalliin. Opinnäytetyössä nostettiin esille myös Nextlogin kehittämä vaihtoehdo ajoneuvopäätteiden käyttöönotosta. Vaihtoehdon avulla tiedonkulku saataisiin nopeammaksi, tarkemmaksi ja ekologisem-maksi. Tämä voisi olla seuraava uusi kehityssuunta Transmarilla.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään informaatio- ja materiaalivirtoja sekä oli selvitetty niiden vaikutusta toisiinsa. Tutkimuksissa käytettiin apuna alan kirjallisuutta ja julkaisuja sekä empiriaa. Tietoa kerättiin myös haastattelemalla työyhteisön liikenneassistentteja, ajojärjestelijöitä ja esi-miehiä.
Tutkimusta tehtäessä tuli esille tuloksia, joista kävi ilmi käytössä havaittuja ongelmakohtia. Ongelmiksi ilmeni muun muassa luottamuksen puute, järjestelmän hidastuminen ja nollarivit. Luottamuksen puute ilmeni vielä pitkään LogiControl-ohjelman käyttöönoton jälkeen. Vanhoista toiminta-tavoista ja -menetelmistä luopuminen oli haastavaa, koska ohjelmaan ei luotettu tarpeeksi. Nollarivit ovat yksi työtehokkuutta hidastava tekijä. Jos nollarivejä on paljon, järjestelmää ei ole käytetty tehokkaasti. Muita ha-vaittuja ongelmakohtia olivat esimerkiksi informaatiovirroissa havaitut puutteet ja virheet tilausten käsittelyssä ja vastaanotossa.
Johtopäätöksenä oli, että Transmarin olisi kannattavaa järjestää informaa-tiota ja koulutusta LogiControllin käytöstä, koska järjestelmä päivittyy ja kehittyy koko ajan. Transmarin toimintaa kehitettäisiin enemmän Logi-Controllin ympärille, koska tähän asti ohjelmaa on yritetty sulauttaa van-haan toimintamalliin. Opinnäytetyössä nostettiin esille myös Nextlogin kehittämä vaihtoehdo ajoneuvopäätteiden käyttöönotosta. Vaihtoehdon avulla tiedonkulku saataisiin nopeammaksi, tarkemmaksi ja ekologisem-maksi. Tämä voisi olla seuraava uusi kehityssuunta Transmarilla.