• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Taidetuokiot työhyvinvoinnin edistäjänä

Rajala, Heidi (2013)

 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
Rajala_Heidi.pdf (2.653Mt)
Lataukset: 


Rajala, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210063
Tiivistelmä
Työelämän monimuotoistumisen myötä työhyvinvointi on noussut tärkeäksi asiaksi. Työhyvinvoinnin edistämisessä voidaan käyttää taidelähtöisiä menetelmiä. Tässä opinnäytetyössä kokeiltiin taidepainotteisia toimintatuokioita ja toteuttiin kysely toimintatuokioihin osallistuneille.

Tässä opinnäytetyössä sovellettiin kädentaidollisia ja kuvallisia menetelmiä niin, että osallistujat tekivät annettuja tehtäviä yhdessä. Yhteisötaide oli tausta-ajatuksena, koska se antoi toteutetulle toiminnalle laaja-alaisen teoreettisen lähtökohdan. Tavoitteena tässä työssä oli myös syventää opinnäytetyön tekijän omaa tiedollista osaamista taidelähtöisten menetelmien käytöstä työhyvinvoinnin saralla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös taidetuokioiden ja menetelmien ohjaamista. Opinnäytetyön keskeisenä kysymyksenä oli: Millaisia asioita tulee ottaa huomioon, kun käytetään taidelähtöisiä menetelmiä työpaikan yhteisöllisyyden tukemisessa?

Keskeisimpinä tuloksina voi mainita taidemenetelmien myönteiset merkitykset yhteisöllisyydelle. Työntekijät löysivät uudenlaisia piirteitä toisistaan, lähentyivät toisiaan ja saivat monipuolisia tilaisuuksia sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Tärkeää taidelähtöisen toiminnan jatkamisen ja kehittymisen kannalta on se, että osallistujat pääsevät mukaan jo toiminnan suunnitteluvaiheessa.

Ohjaus koettiin tilaa antavaksi. Ohjaaja antoi myös jokaiselle tilaa tehdä siten, kuin itse parhaaksi katsoi. Ohjauksessa ei määritelty oikeaa ja väärää tapaa tehdä taidetta, oli olemassa vain mahdollisuus tehdä taidetta, olla ja elää hetkessä taiteensa ja kanssa. Ohjauksen suhteen toivottiin, että toimintaa olisi ohjeistettu vahvemmin ja tarkemmin. Koko prosessin selvittäminen etukäteen osallistujille olisi tuonut osalle ryhmäläisistä enemmän varmuutta tekemiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus