Hankkeen Brändisuunnitelma. CASE: JYVSECTEC
Lehtinen, Eija (2013)
Lehtinen, Eija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210105
Tiivistelmä
Brändillä ja brändin huolellisella suunnittelulla on nykypäivänä suuri merkitys yritysten ja organisaati-oiden näkyvyyden ja kilpailukyvyn kannalta. Internetin asema markkinointi- ja viestintäkanavana on korostanut entisestään brändien merkitystä, ja tämän vuoksi vahvan brändin rakentaminen on tärkeää suurten yritysten lisäksi myös pienille organisaatioille.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun ICT-tulosalueen JYVSECTEC (Jyväskylä Security Technology) -hanke, jonka tavoitteena on toteuttaa kyberturvallisuuden kehitys- ja testausympäristö. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa hankkeelle, ja sen tuloksena toimintansa aloittavalle toimintaympäristölle brändisuunnitelma, joka sisältää ohjeistukset visuaalisen ilmeen ja brändin käytöstä. Samalla tavoitteena oli myös luoda Jyväskylän Ammattikorkeakoulun hankkeiden brändisuunnittelua varten ohjeisto, jonka tarkoituksena on helpottaa uusien hankkeiden brändien suunnittelua. Opinnäytetyön tavoitteisiin sisältyi myös yhden JYVSECTECin tuotteen, kyberharjoituksen visuaalisen ilmeen suunnittelu sekä graafinen ohjeisto, joka sisältää myös ohjeet muiden vastaavan-laisten tuotteiden ilmeiden ja brändien suunnittelulle tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändisuunnittelun ja visuaalisen ilmeen suunnittelun perusteita, terminologiaa ja eri vai-heita, ja painotetaan erityisesti myös hanketoiminnan ympäristön asettamien vaatimusten ja kriteeri-en merkitystä suunnittelussa. Toteutuksen yhteydessä tehtiin tiivistä yhteistyötä hankkeen toimijoiden sekä JAMKin markkinoinnista vastaavien tahojen kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi brändiohjeistus JYVSECTEC-hankkeelle ja kehitysympäristölle, sekä ohjenuorat erilaisten hankkeiden brändäykselle Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Työn yhteydessä toteutettiin myös JYVSECTECin tuotteen, kyberharjoituksen visuaalisen ilmeen suunnittelu ja toteutus, sekä luotiin malli vastaavanlaisten tuuotteiden visualisoinnille ja brändäykselle tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun ICT-tulosalueen JYVSECTEC (Jyväskylä Security Technology) -hanke, jonka tavoitteena on toteuttaa kyberturvallisuuden kehitys- ja testausympäristö. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa hankkeelle, ja sen tuloksena toimintansa aloittavalle toimintaympäristölle brändisuunnitelma, joka sisältää ohjeistukset visuaalisen ilmeen ja brändin käytöstä. Samalla tavoitteena oli myös luoda Jyväskylän Ammattikorkeakoulun hankkeiden brändisuunnittelua varten ohjeisto, jonka tarkoituksena on helpottaa uusien hankkeiden brändien suunnittelua. Opinnäytetyön tavoitteisiin sisältyi myös yhden JYVSECTECin tuotteen, kyberharjoituksen visuaalisen ilmeen suunnittelu sekä graafinen ohjeisto, joka sisältää myös ohjeet muiden vastaavan-laisten tuotteiden ilmeiden ja brändien suunnittelulle tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändisuunnittelun ja visuaalisen ilmeen suunnittelun perusteita, terminologiaa ja eri vai-heita, ja painotetaan erityisesti myös hanketoiminnan ympäristön asettamien vaatimusten ja kriteeri-en merkitystä suunnittelussa. Toteutuksen yhteydessä tehtiin tiivistä yhteistyötä hankkeen toimijoiden sekä JAMKin markkinoinnista vastaavien tahojen kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi brändiohjeistus JYVSECTEC-hankkeelle ja kehitysympäristölle, sekä ohjenuorat erilaisten hankkeiden brändäykselle Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Työn yhteydessä toteutettiin myös JYVSECTECin tuotteen, kyberharjoituksen visuaalisen ilmeen suunnittelu ja toteutus, sekä luotiin malli vastaavanlaisten tuuotteiden visualisoinnille ja brändäykselle tulevaisuudessa.