KAMPAAMOALAN KULUTTAJATUTKIMUS : - hiustenhoitovalmisteiden myynnin kehittäminen
Palmroth, Marjatta; Kärnä-Knutar, Tiina (2013)
Palmroth, Marjatta
Kärnä-Knutar, Tiina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219909
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää parturi- ja kampaamoalalla tapahtuneita muutoksia liikevaihdossa ja kannattavuudessa sekä hiustenmuotoilu- ja hiustenhoitotuotteiden myynnissä. Lisäksi tutkittiin kuluttajakäyttäytymistä ja kuluttajan ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö tehtiin parturi- ja kampaamoalan maahantuojayritykselle.
Tutkimusmetodi oli pääosin kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköisesti toteutettua kyselyä Centria ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilökunnalle. Kysely osoitettiin ensisijaisesti naisille. Liikevaihtoon ja myyntiin liittyvä tieto perustuu Toimiala Onlinesta ja Teknokemian Yhdistyksestä saatuihin tilastotietoihin.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, kuluttajan ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, toimialan kuvausta, kampaamoalan myynnin kehitystä sekä liikevaihtoa. Tutkimusosiossa etsittiin vastauksia kyselyn avulla ja tulokset analysoitiin SPSS työkalua apuna käyttäen. Kampaamoalan ammattilaisen haastattelu antoi tietoa alalla toimivan yrittäjän näkökulmasta.
Kampaamoalan liikevaihdon muutokset ovat olleet varsin maltillisia eikä merkittävää myynninkehitystä ole seurantavuosien aikana tapahtunut. Tilastoista saatujen tietojen mukaan käyttökate on ollut laskusuuntainen jo vuosia. Kuluttajakäyttäytymiseen liittyvä tutkimus vahvisti osittain ennakko-odotukset siitä, miten muun muassa kampaamopalveluja käytetään ja mitkä tekijät vaikuttavat ostamiseen.
Tutkimusmetodi oli pääosin kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköisesti toteutettua kyselyä Centria ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilökunnalle. Kysely osoitettiin ensisijaisesti naisille. Liikevaihtoon ja myyntiin liittyvä tieto perustuu Toimiala Onlinesta ja Teknokemian Yhdistyksestä saatuihin tilastotietoihin.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, kuluttajan ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, toimialan kuvausta, kampaamoalan myynnin kehitystä sekä liikevaihtoa. Tutkimusosiossa etsittiin vastauksia kyselyn avulla ja tulokset analysoitiin SPSS työkalua apuna käyttäen. Kampaamoalan ammattilaisen haastattelu antoi tietoa alalla toimivan yrittäjän näkökulmasta.
Kampaamoalan liikevaihdon muutokset ovat olleet varsin maltillisia eikä merkittävää myynninkehitystä ole seurantavuosien aikana tapahtunut. Tilastoista saatujen tietojen mukaan käyttökate on ollut laskusuuntainen jo vuosia. Kuluttajakäyttäytymiseen liittyvä tutkimus vahvisti osittain ennakko-odotukset siitä, miten muun muassa kampaamopalveluja käytetään ja mitkä tekijät vaikuttavat ostamiseen.