MOOTTORITIE ON KUUMA : Voxpihlaja-kuoro konsertoimassa Pelle Miljoonan kanssa
Kallioinen, Noora (2013)
Kallioinen, Noora
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219961
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin harrastajakuoro Voxpihlajan valmistautumista konsertteihin, jotka perustuivat Pelle Miljoonan musiikkiin. Konsertit järjestettiin keväällä 2011 Kokkolassa, Ykspihlajassa. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jossa on piirteitä myös toimintatutkimuksesta. Projektia tarkasteltiin sekä kuoronjohtajan että kuorolaisten näkökulmasta.
Työn tavoitteena oli tutkia, miten harrastajakuoro valmistautuu suureen projektiin, miten kuorolaiset sen kokevat ja miten kuoronjohtajana onnistun työssäni. Opinnäytetyössä korostuu vahvasti kokemuksellisuus, koska aihe kumpusi käytännön työelämästä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuorolaisille konserttien jälkeen teetettyä puolistrukturoitua kyselyä, jossa tarkastelun kohteena olivat muun muassa kuoron sisäinen dynamiikka sekä kuorolaisten näkemykset projektin onnistumisesta kokonaisuudessaan. Konsertteihin valmistautumisen kuvailemisessa käytettiin taustatietona harjoituspäiväkirjamerkintöjä. Tietoperustana hyödynnettiin kuoronjohtoa käsittelevää kirjallisuutta, mutta pohdintaa tuettiin vahvasti myös käytännön kuoronjohtajuuden sekä tutkivan oppimisen näkökulmasta.
Johtopäätöksissä tärkeimmiksi pääkohdiksi nousivat oppimiskokemukset. Kuorolaiset oppivat muun muassa analysoimaan omaa toimintaansa osana ryhmää ja projektia ja tunnistivat itsessään tiettyjä rooleja. Oman oppimiskokemukseni tärkeimpiä havaintoja olivat ammatillinen kehittyminen sekä opettajana että muusikkona.
Työn tavoitteena oli tutkia, miten harrastajakuoro valmistautuu suureen projektiin, miten kuorolaiset sen kokevat ja miten kuoronjohtajana onnistun työssäni. Opinnäytetyössä korostuu vahvasti kokemuksellisuus, koska aihe kumpusi käytännön työelämästä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuorolaisille konserttien jälkeen teetettyä puolistrukturoitua kyselyä, jossa tarkastelun kohteena olivat muun muassa kuoron sisäinen dynamiikka sekä kuorolaisten näkemykset projektin onnistumisesta kokonaisuudessaan. Konsertteihin valmistautumisen kuvailemisessa käytettiin taustatietona harjoituspäiväkirjamerkintöjä. Tietoperustana hyödynnettiin kuoronjohtoa käsittelevää kirjallisuutta, mutta pohdintaa tuettiin vahvasti myös käytännön kuoronjohtajuuden sekä tutkivan oppimisen näkökulmasta.
Johtopäätöksissä tärkeimmiksi pääkohdiksi nousivat oppimiskokemukset. Kuorolaiset oppivat muun muassa analysoimaan omaa toimintaansa osana ryhmää ja projektia ja tunnistivat itsessään tiettyjä rooleja. Oman oppimiskokemukseni tärkeimpiä havaintoja olivat ammatillinen kehittyminen sekä opettajana että muusikkona.