Osaamisen arviointi, kehittäminen ja palkitseminen
Muuraiskangas, Matti (2013)
Muuraiskangas, Matti
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219996
Tiivistelmä
Osaamisen kehittäminen oli strateginen valinta sinkkitehtaalla vuonna 1995. Tarkoituksena oli turvata yrityksen tavoitteiden ja päämäärien edellyttämä osaaminen nyt ja tulevaisuudessa. Osaamisen kehittäminen perustui jatkokoulutusjärjestelmään, jonka avulla henkilöt pystyivät laajentamaan omaa osaamistaan. Työssä suoritettu jatkokoulutus perustui myös viralliseen tutkintojärjestelmän mukaiseen ammattitutkintoon.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa käsitellään osaamisen johtamisen kannalta kolmea osa-aluetta, osaamisen arviointia, osaamisen kehittämistä ja osaamisen palkitsemista. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää osaamismatriisin toimintaa, jotta sen avulla osaamista voidaan arvioida palkitsemisen näkökulmasta. Tutkimuksen aikana kehitettiin palkkarakenteen malli, jossa osaamisen kehittyminen vaikuttaa palkan muodostumiseen. Tavoitteena oli myös saada korvaava malli palkkarakenteeseen kytkettyyn tutkintotavoitteelliseen koulutukseen. Tutkimuksen aikana käytettiin henkilöstöä osallistavia työkaluja. Aineisto kerättiin työntekijöiden ja työnjohtajien keskuudessa useissa kokouksissa ja työpajoissa.
Tutkimuksen tuloksena on palkkarakenteen malli, jossa osaaminen vaikuttaa palkan muodostumiseen. Palkka kehittyy, jos osaaminen kehittyy. Palkkarakenne on yksinkertainen, ja yrityskohtaisten erien sijoittamiselle on selkeä paikka rakenteessa. Osaamismatriisin avulla osaamista arvioidaan myös palkitsemisen näkökulmasta. Tutkintotavoitteellisuuden tilalle kehitettiin osaamisen kehittämisen malli, jonka mukaan työntekijälle voidaan laatia yksilöllisempi koulutussuunnitelma.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa käsitellään osaamisen johtamisen kannalta kolmea osa-aluetta, osaamisen arviointia, osaamisen kehittämistä ja osaamisen palkitsemista. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää osaamismatriisin toimintaa, jotta sen avulla osaamista voidaan arvioida palkitsemisen näkökulmasta. Tutkimuksen aikana kehitettiin palkkarakenteen malli, jossa osaamisen kehittyminen vaikuttaa palkan muodostumiseen. Tavoitteena oli myös saada korvaava malli palkkarakenteeseen kytkettyyn tutkintotavoitteelliseen koulutukseen. Tutkimuksen aikana käytettiin henkilöstöä osallistavia työkaluja. Aineisto kerättiin työntekijöiden ja työnjohtajien keskuudessa useissa kokouksissa ja työpajoissa.
Tutkimuksen tuloksena on palkkarakenteen malli, jossa osaaminen vaikuttaa palkan muodostumiseen. Palkka kehittyy, jos osaaminen kehittyy. Palkkarakenne on yksinkertainen, ja yrityskohtaisten erien sijoittamiselle on selkeä paikka rakenteessa. Osaamismatriisin avulla osaamista arvioidaan myös palkitsemisen näkökulmasta. Tutkintotavoitteellisuuden tilalle kehitettiin osaamisen kehittämisen malli, jonka mukaan työntekijälle voidaan laatia yksilöllisempi koulutussuunnitelma.