Leikkaaja säveltää : Kaksoisrooli lyhytelokuvan jälkituotannossa
Mäkelä, Jenni (2013)
Mäkelä, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219920
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkielma prosessista kahden työnkuvan välillä lyhytelokuvan jälkituotannossa. Päätavoitteenani on jäsentää työtapoja, kun leikkauksen ja sävellyksen tekee ammattituotannossa yksi ja sama ihminen. Käytän opinnäytetyössä casea ’Hyvästi jää’, jossa työroolini jakaantui sekä leikkaajan, että säveltäjän kesken. Käsittelen myös elokuvasävellystä ja elokuvamusiikin suhdetta leikkaajan työhön pohjanani oma ammattiosaamiseni leikkaajana. Tutkin eri säveltäjien tekniikoita, workflowta ja heidän suhdettaan
elokuvan tuotantoon ja työympäristöön. Tutkimuksessa pyrin aukaisemaan elokuvamusiikin perustematiikkaa sekä oleellisen osan elokuvasävellyksen historiaa leikkaajan näkökulmasta.
Prosessin aikana selvisi, että itselleni mieluisin toimintamalli oli leikata ja säveltää vuoronperään.
Myös kaikki muut vaihtoehdot prosessin suorittamiseen kävin periaatteessa läpi, mutta toimivimmaksi workflowksi karsiutui työnkuvien jaksottaminen vuoronperäisiin osioihin, joissa kumpikin osa-alue tukee kumpaakin elokuvakerronnan työkalua
sulautuen yhdeksi, voimakkaaksi kerronnan välineeksi. Tämä toimintamalli esti myös sen, ettei kumpikaan työvaihe määritellyt dramaturgisesti toista.
Määritin ja loin kaksoisroolin prosessista erilaisia toimintamalleja, joista valikoitui itselleni paras vaihtoehto tuottaa elokuvaan leikkauksen lisäksi myös musiikki. Valmista toimintamallia kahden ammatinkuvan yhdistämiselle ei ollut eikä ole vieläkään, sillä jokainen määrittelee workflownsa omien toimintatapojen, sekä projektin asettamien
ehtojen mukaisesti. Näiden arvojen määrittelemiseen olen luonut apukeinoja, joilla jokainen
voi löytää itsellensä toimivan työprosessin suunnitelman ja aloittaa ura elokuvasäveltäjänä,
vaikkei olisikaan yhdistämässä työnkuvaa muihin ammatteihin.
elokuvan tuotantoon ja työympäristöön. Tutkimuksessa pyrin aukaisemaan elokuvamusiikin perustematiikkaa sekä oleellisen osan elokuvasävellyksen historiaa leikkaajan näkökulmasta.
Prosessin aikana selvisi, että itselleni mieluisin toimintamalli oli leikata ja säveltää vuoronperään.
Myös kaikki muut vaihtoehdot prosessin suorittamiseen kävin periaatteessa läpi, mutta toimivimmaksi workflowksi karsiutui työnkuvien jaksottaminen vuoronperäisiin osioihin, joissa kumpikin osa-alue tukee kumpaakin elokuvakerronnan työkalua
sulautuen yhdeksi, voimakkaaksi kerronnan välineeksi. Tämä toimintamalli esti myös sen, ettei kumpikaan työvaihe määritellyt dramaturgisesti toista.
Määritin ja loin kaksoisroolin prosessista erilaisia toimintamalleja, joista valikoitui itselleni paras vaihtoehto tuottaa elokuvaan leikkauksen lisäksi myös musiikki. Valmista toimintamallia kahden ammatinkuvan yhdistämiselle ei ollut eikä ole vieläkään, sillä jokainen määrittelee workflownsa omien toimintatapojen, sekä projektin asettamien
ehtojen mukaisesti. Näiden arvojen määrittelemiseen olen luonut apukeinoja, joilla jokainen
voi löytää itsellensä toimivan työprosessin suunnitelman ja aloittaa ura elokuvasäveltäjänä,
vaikkei olisikaan yhdistämässä työnkuvaa muihin ammatteihin.