Toimitusketjun kustannusten mallintaminen : Energiakäyttöön tarkoitetun karsitun rankapuun toimitusketjun mallintaminen metsäautotienvarresta käyttöpaikalle
Teivainen, Johanna (2013)
Teivainen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148491
Tiivistelmä
Energiapuun käytön huomattava lisääminen vaatii kustannustehokasta toimitusketjua, jotta
toiminta on järkevää ja kannattavaa kaikille osapuolille. Useissa aihetta käsittelevässä tutkimuksissa
on todettu, että tulevaisuudessa tullaan puupolttoaineita kuljettamaan enenemässä määrin
terminaalien kautta. Useissa tutkimuksissa on myös todettu, että vaihtoehtoisia kuljetusmuotoja
tulisi tarkastella puupolttoaineiden kustannustehokkaimpaan kuljettamiseen, koska raaka-aineen
kuljetusmatkat Suomessa tulevat kasvamaan. Näissä tutkimuksissa ei ole kuitenkaan käsitelty
minne, miten ja millaisen terminaalin yksittäisen toimijan on kannattavaa perustaa ja kuinka
terminaalin käyttöönotto, erilaiset kuljetusmuodot ja matkat vaikuttavat kustannuksiin.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tavoite oli energiakäyttöön tarkoitetun rankapuun
toimitusketjun kustannusten mallintaminen metsäautotienvarresta käyttöpaikalle yksittäisen
toimijan käyttöä varten. Ohjelma tehtiin Excel-taulukkolaskelmaohjelmalla hyödyntäen työntilaajan
jatkuvassa käytössä olevia kustannuksia, tilaajan omia tutkimuksia eri kustannuskomponenteista
sekä julkisia tutkimuksia aiheen eri osa-alueista.
Ohjelmalla voidaan laskea karsitun rankapuun eri kuljetusmahdollisuuksia ja kuljetuskustannuksia
sekä toimitusketjun kokonaiskustannuksiin suoraan vaikuttavia kustannuksia kuten haketusta
metsätienvarrella tai terminaalissa. Ohjelma antaa kustannuksiin vaikuttaville tekijöille oletusarvon
lukuun ottamatta lähtötietoja. Käyttäjällä on itse mahdollisuus myös tarkentaa jokaista annettua
oletusarvoa omalla arvolla ja näin tarkentaa ohjelman antamaa kustannusarviota. Ohjelmassa
voidaan vertailla kolmea toimitusketjua yhtä aikaa ja jokaista toimitusketjun osan tietoja voi
muutella toisista riippumatta. Toimitusketjun jokaista osatekijää ja niiden muutoksia voidaan
vertailla erikseen toimitusketjuvaihtoehtojen kesken.
Ohjelmaa voidaan hyödyntää käytännöntyön päätöksenteon apuna ja mietittäessä kuinka
tulevaisuudessa voidaan vastata energiayhtiöiden puupolttoaineen raaka-aine ostoihin ja minne ja
millaisia terminaaleja voisi rakentaa.
toiminta on järkevää ja kannattavaa kaikille osapuolille. Useissa aihetta käsittelevässä tutkimuksissa
on todettu, että tulevaisuudessa tullaan puupolttoaineita kuljettamaan enenemässä määrin
terminaalien kautta. Useissa tutkimuksissa on myös todettu, että vaihtoehtoisia kuljetusmuotoja
tulisi tarkastella puupolttoaineiden kustannustehokkaimpaan kuljettamiseen, koska raaka-aineen
kuljetusmatkat Suomessa tulevat kasvamaan. Näissä tutkimuksissa ei ole kuitenkaan käsitelty
minne, miten ja millaisen terminaalin yksittäisen toimijan on kannattavaa perustaa ja kuinka
terminaalin käyttöönotto, erilaiset kuljetusmuodot ja matkat vaikuttavat kustannuksiin.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tavoite oli energiakäyttöön tarkoitetun rankapuun
toimitusketjun kustannusten mallintaminen metsäautotienvarresta käyttöpaikalle yksittäisen
toimijan käyttöä varten. Ohjelma tehtiin Excel-taulukkolaskelmaohjelmalla hyödyntäen työntilaajan
jatkuvassa käytössä olevia kustannuksia, tilaajan omia tutkimuksia eri kustannuskomponenteista
sekä julkisia tutkimuksia aiheen eri osa-alueista.
Ohjelmalla voidaan laskea karsitun rankapuun eri kuljetusmahdollisuuksia ja kuljetuskustannuksia
sekä toimitusketjun kokonaiskustannuksiin suoraan vaikuttavia kustannuksia kuten haketusta
metsätienvarrella tai terminaalissa. Ohjelma antaa kustannuksiin vaikuttaville tekijöille oletusarvon
lukuun ottamatta lähtötietoja. Käyttäjällä on itse mahdollisuus myös tarkentaa jokaista annettua
oletusarvoa omalla arvolla ja näin tarkentaa ohjelman antamaa kustannusarviota. Ohjelmassa
voidaan vertailla kolmea toimitusketjua yhtä aikaa ja jokaista toimitusketjun osan tietoja voi
muutella toisista riippumatta. Toimitusketjun jokaista osatekijää ja niiden muutoksia voidaan
vertailla erikseen toimitusketjuvaihtoehtojen kesken.
Ohjelmaa voidaan hyödyntää käytännöntyön päätöksenteon apuna ja mietittäessä kuinka
tulevaisuudessa voidaan vastata energiayhtiöiden puupolttoaineen raaka-aine ostoihin ja minne ja
millaisia terminaaleja voisi rakentaa.