Finnish fitness centers : The use of information systems in customer controlling
Halme, Maria (2013)
Halme, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199418
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Viveca, Jyväskylän yliopisto. Työn tavoitteena oli löytää syitä siihen, miksi kuntokeskukset käyttävät useita eri tietojärjestelmiä yhtä aikaa ja kuinka tietojärjestelmiä käytetään asiakkuuksien hallinnointiin. Työssä vertailtiin lisäksi Suomen tilannetta muihin maihin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin yhteensä kuutta fitnessalalla työskentelevää ihmistä. Haastateltavat olivat alan eri osa-alueilta: kuntokeskusten johtajia, työntekijöitä ja tietojärjestelmäyrityksen edustaja.
Tulokset osoittivat, että tällä hetkellä käytössä olevat tietojärjestelmät ovat toiminnoiltaan puutteellisia, minkä vuoksi kuntokeskukset joutuvat käyttämään useita eri tietojärjestelmiä yhtä aikaa. Tietojärjestelmissä on puutteita erityisesti asiakkaiden hallinnoinnissa, ja niiden tulisikin erityisesti kehittyä juuri kyseisellä osa-alueella.
Tämä opinnäytetyö antaa tietoa tietojärjestelmien tämänhetkisestä tilanteesta Suomessa ja auttaa siten kuntokeskusten ja tietojärjestelmiä tuottavien yritysten päätöksenteossa.
Kuntosaliala on suhteellisen uusi ja erityisesti suomessa ala on vasta alkuvaiheessa verrattuna muihin maihin. Alalla on odotettavissa muutoksia tulevaisuudessa, sillä alan kasvu lisää kilpailua entisestään ja tuo markkinoille uusia tietojärjestelmiä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin yhteensä kuutta fitnessalalla työskentelevää ihmistä. Haastateltavat olivat alan eri osa-alueilta: kuntokeskusten johtajia, työntekijöitä ja tietojärjestelmäyrityksen edustaja.
Tulokset osoittivat, että tällä hetkellä käytössä olevat tietojärjestelmät ovat toiminnoiltaan puutteellisia, minkä vuoksi kuntokeskukset joutuvat käyttämään useita eri tietojärjestelmiä yhtä aikaa. Tietojärjestelmissä on puutteita erityisesti asiakkaiden hallinnoinnissa, ja niiden tulisikin erityisesti kehittyä juuri kyseisellä osa-alueella.
Tämä opinnäytetyö antaa tietoa tietojärjestelmien tämänhetkisestä tilanteesta Suomessa ja auttaa siten kuntokeskusten ja tietojärjestelmiä tuottavien yritysten päätöksenteossa.
Kuntosaliala on suhteellisen uusi ja erityisesti suomessa ala on vasta alkuvaiheessa verrattuna muihin maihin. Alalla on odotettavissa muutoksia tulevaisuudessa, sillä alan kasvu lisää kilpailua entisestään ja tuo markkinoille uusia tietojärjestelmiä.