Kutsuvierastilaisuuden suunnittelu palvelumuotoilun keinoin
Setälä, Saara (2013)
Setälä, Saara
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210193
Tiivistelmä
Tämä produktityyppinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Johdon assistentti- ja toimittajakoulutusyksikölle. Opinnäytetyön produktina oli 12.12.2012 järjestetyn kutsuvierastilaisuuden suunnittelu ja toteutus palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä tapahtuman järjestämisen prosessiin sekä kehittää kutsuvierastilaisuuden suunnittelua palvelumuotoilun avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta aihealueesta. Ensimmäiseksi käsitellään tapahtuman järjestämisen vaiheita projektityöskentelynä. Projektityöskentelyn eri vaiheiden avulla voidaan tapahtuman järjestämisen suunnittelussa edetä järjestelmällisesti kohti onnistunutta lopputulosta. Teoriaosuuden toisessa osassa kerrotaan, mitä palvelumuotoilu on ja esitellään sen tarjoamia työkaluja palveluiden kehittämiseksi. Palvelumuotoilussa palveluita suunnitellaan asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti samanaikaisesti huomioiden yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet. Palvelut jaetaan osakokonaisuuksiin muotoilun periaatteiden mukaisesti, jotta niiden käsittely on helpompaa.
Teoriaosuuden jälkeen kuvataan, kuinka kutsuvierastilaisuus suunniteltiin. Suunnittelu pohjautui teoriaosuudessa esiteltyihin projektityöskentelyn vaiheisiin. Suunnittelussa hyödynnettiin palvelumuotoilun ideoita ja ajattelutapoja. Painopisteenä oli erityisesti tilaisuuden suunnittelu vierailijan näkökulmasta sekä vieraan palvelupolun hahmottaminen kontaktipisteineen.
Opinnäytetyön lopuksi analysoidaan opinnäytetyötä ja sen tuloksia. Tilaisuus sujui suunnitelmien mukaisesti ilman suurempia ongelmia. Kutsuvieraiden määrä tosin jäi odotettua alhaisemmaksi. Vierailijan palvelupolun ja kontaktipisteiden suunnittelu auttoivat hahmottamaan tilaisuuden ympäristön suunnittelussa huomioitavia asioita. Olennaista palvelumuotoilussa on testata palvelua ja kehittää sitä kokemusten perusteella sekä ottaa asiakkaat mukaan suunnitteluprosessiin. Tilaisuus on kuitenkin vain kerran tapahtuva ainutlaatuinen toiminta. Palvelumuotoilu soveltuukin paremmin suunnittelun tueksi tapahtumien sijaan toisenlaisiin palveluihin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta aihealueesta. Ensimmäiseksi käsitellään tapahtuman järjestämisen vaiheita projektityöskentelynä. Projektityöskentelyn eri vaiheiden avulla voidaan tapahtuman järjestämisen suunnittelussa edetä järjestelmällisesti kohti onnistunutta lopputulosta. Teoriaosuuden toisessa osassa kerrotaan, mitä palvelumuotoilu on ja esitellään sen tarjoamia työkaluja palveluiden kehittämiseksi. Palvelumuotoilussa palveluita suunnitellaan asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti samanaikaisesti huomioiden yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet. Palvelut jaetaan osakokonaisuuksiin muotoilun periaatteiden mukaisesti, jotta niiden käsittely on helpompaa.
Teoriaosuuden jälkeen kuvataan, kuinka kutsuvierastilaisuus suunniteltiin. Suunnittelu pohjautui teoriaosuudessa esiteltyihin projektityöskentelyn vaiheisiin. Suunnittelussa hyödynnettiin palvelumuotoilun ideoita ja ajattelutapoja. Painopisteenä oli erityisesti tilaisuuden suunnittelu vierailijan näkökulmasta sekä vieraan palvelupolun hahmottaminen kontaktipisteineen.
Opinnäytetyön lopuksi analysoidaan opinnäytetyötä ja sen tuloksia. Tilaisuus sujui suunnitelmien mukaisesti ilman suurempia ongelmia. Kutsuvieraiden määrä tosin jäi odotettua alhaisemmaksi. Vierailijan palvelupolun ja kontaktipisteiden suunnittelu auttoivat hahmottamaan tilaisuuden ympäristön suunnittelussa huomioitavia asioita. Olennaista palvelumuotoilussa on testata palvelua ja kehittää sitä kokemusten perusteella sekä ottaa asiakkaat mukaan suunnitteluprosessiin. Tilaisuus on kuitenkin vain kerran tapahtuva ainutlaatuinen toiminta. Palvelumuotoilu soveltuukin paremmin suunnittelun tueksi tapahtumien sijaan toisenlaisiin palveluihin.