Opiskelumotivaatioon liittyvän opetusmateriaalin kehittäminen, opetuskokeilu ja sen raportointi
Hämäläinen, Mika; Kulmala, Marjut; Peltola, Maija-Leena; Santanen, Teemu (2013)
Hämäläinen, Mika
Kulmala, Marjut
Peltola, Maija-Leena
Santanen, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209735
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen taustalla oli tarve kehittää kahden oppitunnin mittainen opetusmateriaali opiskelumotivaatiosta tukemaan aiheeseen liittyvää opetusta. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa motivaatioon vaikuttavista taustatekijöistä ja koota mielekäs informatiivinen tuotos, jota opettaja voi käyttää oppitunnilla opetuksen tukena.
Opetusmateriaalin kokoamisessa ja tiedon keräämisessä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä opettajan ja opiskelijan haastattelua. Opettajakoulutuksen aikana laadittua opiskelumotivaatioon liittynyttä ”merkityksellisen oppimisen ryhmätehtävää” hyödynnettiin myös. Kerättyä teoreettista tietoa koottiin näistä aiheeseen liittyvistä lähdemateriaaleista ja saatu tieto tiivistettiin PowerPoint- alustalle. PowerPoint - esitystä testattiin ammatillisen koulutuksen kolmannen vuosikurssin rakennusalan perustutkinto-opiskelijoilla. Opetusmateriaalista laadittiin kyselylomake, johon opiskelijat vastasivat.
Kehittämishankkeessa käytettiin tutkimusavusteisen kehittämistoiminnan menetelmää, jossa korostui toimijoiden osallistuminen, reflektiivisyys ja tulkinnallinen tiedon tuottaminen kokeillusta opetusmateriaalista. Tiedon tulkinnassa käytettiin yhteistä dialogia opiskelijoiden kanssa.
Opetusmateriaalin kokoamisessa ja tiedon keräämisessä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä opettajan ja opiskelijan haastattelua. Opettajakoulutuksen aikana laadittua opiskelumotivaatioon liittynyttä ”merkityksellisen oppimisen ryhmätehtävää” hyödynnettiin myös. Kerättyä teoreettista tietoa koottiin näistä aiheeseen liittyvistä lähdemateriaaleista ja saatu tieto tiivistettiin PowerPoint- alustalle. PowerPoint - esitystä testattiin ammatillisen koulutuksen kolmannen vuosikurssin rakennusalan perustutkinto-opiskelijoilla. Opetusmateriaalista laadittiin kyselylomake, johon opiskelijat vastasivat.
Kehittämishankkeessa käytettiin tutkimusavusteisen kehittämistoiminnan menetelmää, jossa korostui toimijoiden osallistuminen, reflektiivisyys ja tulkinnallinen tiedon tuottaminen kokeillusta opetusmateriaalista. Tiedon tulkinnassa käytettiin yhteistä dialogia opiskelijoiden kanssa.