Lujitemuovirakenteiden kemiallisen kestävyyden testaus säiliöissä
Koskinen, Laura (2013)
Koskinen, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210150
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lujitemuovirakenteiden kemiallista kestävyyttä kuljetussäiliöissä, laajentaa olemassa olevaa hyväksyttyjen kemikaalien listaa ja testata kriittisiä yhdisteitä. Kriittisiä yhdisteitä saattaa syntyä ajojen vaihtuessa kun kuljetetun kemikaalin tilalle vaihdetaan toinen kemikaali. Työ tehtiin Admor Composites Oy:lle, joka suunnittelee ja valmistaa lujitemuovisia, ADR hyväksyttyjä kuljetussäiliöitä. Säiliöitä voidaan valmistaa kolmella eri sisämateriaalilla, jotka ovat polyeteeni, GRP ja Halar (E-CTFE). Tässä työssä keskityttiin lujitemuoviseen (GRP) sisämateriaaliin, jossa säiliön lasikuitulujitettu sisäpinta on kosketuksissa kemikaalin kanssa. Lujitemuovisessa säiliössä hartsi muodostaa kemikaaleilta suojaavan kerroksen säiliön sisäpinnalle. Lujitemuovisäiliöillä on erinomainen kemikaalin- ja korroosionkesto, jonka vuoksi sitä voidaan käyttää monissa sellaisissa kuljetuksissa, joihin metallisäiliö ei sovellu.
Opinnäytetyötä varten tehtiin paljon kartoitustyötä hartsinvalmistajan antaman kemikaalitaulukon sekä kuljetusliikkeiden kuljetettaviin kemikaaleihin perustuen. Laajan kemikaalitaulukon vuoksi ei omia testauksia kannattanut lähteä tekemään, joten testaukset painottuivat kriittisiin yhdisteisiin. Testaukset tehtiin standardin SFS-EN 977 mukaisesti, lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia. Hartsinvalmistajan kemikaalitaulukon perusteella saatiin yli 400 kemikaalin lista, joille voidaan suoraan hakea VAK-tarkastuslaitoksen hyväksyntä. Lisäksi ei-sopivista kemikaaleista tehtiin selkeä lista, josta on helppo katsoa sopiiko jokin kemikaali materiaalille vai ei.
Testauksista saatiin hyödyllisiä tuloksia muutamasta kriittisestä yhdisteestä, jotka ovat tarpeellisia Admor Compositesille. Tulosten avulla tiedetään, miten säiliömateriaalit kestävät tiettyjen aineiden kuljettamista peräkkäin, jolloin osataan välttää tiettyjä kriittisiä yhdisteitä ja näin pidentää kuljetussäiliön käyttöikää. Testauksia olisi voinut tehdä vielä laaja-alaisemmin jos aikaa olisi ollut enemmän käytettävissä, jolloin olisi saatu kattavampaa tietoa pidemmältä aikaväliltä.
Tämän opinnäytetyön tausta-aineisto ja tulokset ovat luottamuksellisia, jotka jäävät vain Admor Compositesin ja Muovityö Hiltusen käyttöön.
Opinnäytetyötä varten tehtiin paljon kartoitustyötä hartsinvalmistajan antaman kemikaalitaulukon sekä kuljetusliikkeiden kuljetettaviin kemikaaleihin perustuen. Laajan kemikaalitaulukon vuoksi ei omia testauksia kannattanut lähteä tekemään, joten testaukset painottuivat kriittisiin yhdisteisiin. Testaukset tehtiin standardin SFS-EN 977 mukaisesti, lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia. Hartsinvalmistajan kemikaalitaulukon perusteella saatiin yli 400 kemikaalin lista, joille voidaan suoraan hakea VAK-tarkastuslaitoksen hyväksyntä. Lisäksi ei-sopivista kemikaaleista tehtiin selkeä lista, josta on helppo katsoa sopiiko jokin kemikaali materiaalille vai ei.
Testauksista saatiin hyödyllisiä tuloksia muutamasta kriittisestä yhdisteestä, jotka ovat tarpeellisia Admor Compositesille. Tulosten avulla tiedetään, miten säiliömateriaalit kestävät tiettyjen aineiden kuljettamista peräkkäin, jolloin osataan välttää tiettyjä kriittisiä yhdisteitä ja näin pidentää kuljetussäiliön käyttöikää. Testauksia olisi voinut tehdä vielä laaja-alaisemmin jos aikaa olisi ollut enemmän käytettävissä, jolloin olisi saatu kattavampaa tietoa pidemmältä aikaväliltä.
Tämän opinnäytetyön tausta-aineisto ja tulokset ovat luottamuksellisia, jotka jäävät vain Admor Compositesin ja Muovityö Hiltusen käyttöön.