Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

PANKKISUHDE TULIKOKEESSA : Muuton vaikutus opiskelijan pankkiasiakkuuteen

Takanen, Ville (2013)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Pankkisuhde_Tulikokeessa_Takanen_Ville.pdf (1.389Mt)
Lataukset: 


Takanen, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310446
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Keuruun Osuuspankki. Opinnäytetyössä selvitettiin syitä opiskelija-asiakkaan pankin vaihtamiseen. Aihe oli ajankohtainen siksi, että pankkien lisääntyvä sääntely aiheuttaa pankeille kustannuspaineita, joita vastaan pankit taistelevat parantamalla asiakassuhteiden kannattavuutta ja vähentämällä asiakasvaihtuvuutta.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkuutta ja kuluttajan osto- ja valintaprosessia sekä käytiin läpi Suomessa operoivat pankit ja niiden yleisimmin tarjoamat palvelut. Teoriasta muodostettiin seuraava hypoteesi: pankinvaihtopäätös on asiakkaan pankkipalvelujen käytön, niiden arvostamisen ja asiakkaan lojaliteetin funktio. Näiden kolmen tekijän, joista jokainen on kytköksissä asiakkuuteen, keskinäisen vuorovaikutuksen pohjalta syntyy päätös pankin vaihtamisesta.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, koska pankin vaihtoa oli tutkittu ennenkin. Olemassa oleva tutkimustieto ei kuitenkaan vastannut spesifisti kysymykseen siitä, miksi juuri nuoret asiakkaat vaihtoivat pankkia. Aikaisemman tutkimustiedon pohjalta luotiin käsitys pankin vaihtamiseen vaikuttavista tekijöistä, minkä perusteella muodostettiin tutkimuskysymykset. Empiirinen tutkimus suoritettiin sähköisesti strukturoitua kyselylomaketta hyväksi käyttäen.

Tutkimuksessa havaittiin, että jotkut pankin tarjoamat palvelut ovat tärkeämpiä kuin toiset. Tutkimuksessa korostui etenkin pankin verkkopalvelujen tärkeys. Noin kuusi prosenttia tutkituista ilmoitti vaihtaneensa pankkia, joiden lisäksi noin kaksikymmentä prosenttia ilmoitti harkinneensa pankin vaihtamista. Useimmin mainitut syyt vaihtamiselle tai sen harkitsemiselle löytyivät pankin laina- ja sijoituspalvelujen hinnoittelusta sekä verkkopalvelujen toteutuksesta. Opiskelija-asiakkaiden tyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta parantaakseen pankkien tulisi investoida ensisijaisesti verkkopalvelujen parantamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste