Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran hallinnon ostolaskuprosessin kehittäminen
Aaltonen, Satu (2013)
Aaltonen, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148422
Tiivistelmä
Tämän case-tyyppisen opinnäytetyön toimeksiantajana on Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Stara. Tavoite on saada vastaus seuraavaan neljään kysymykseen:
Pääongelma: Miten Staran hallinnon ostolaskuprosessia voidaan kehittää tehokkaammaksi?
Alaongelmat:
Mitkä ovat ostolaskuprosessin ongelmat tällä hetkellä?
Missä prosessin vaiheessa tehokkuutta on syytä parantaa?
Millä keinoilla tehokkuutta parannetaan?
Teoria on kerätty suurelta osin kolmeen lukuun ja se keskittyy pääosin ostolaskujen sekä prosessin käsittelyyn. Menetelmää koskeva teoria on kuitenkin yhdistetty tekstiin kokonaisuudessaan niin kutsutun vetoketjumallin mukaisesti.
Kyseessä on laadullinen tutkimustyö, joka on rajattu toimeksiannon perusteella koskemaan viraston sisällä ainoastaan hallinto-osastoa. Hallinnossa käsitellään paljon yksittäisiä laskuja, ja vain pieni osa kuuluu laajempiin projekteihin, toisin kuin muissa osastoissa.
Tutkimusaineistoa on kerätty kyselynä, joka lähettiin sähköpostitse kaikille hallinnossa ostolaskuja käsitteleville henkilöille. Ostolaskuprosessi on ajantasaistettu vuokaavion avulla havainnollistamaan prosessin kulkua. Hallinnossa on kerätty tietoa laskuja tutkimalla ja tämä aineisto on ollut yksi tutkimuksen lähde. Näiden lisäksi tutkijan oma havainnointi ja yleinen keskustelu aiheesta työpaikalla ovat olleet oleellisena osana aineiston hankinnassa.
Tutkimuksen avulla saatiin selville useita tapoja kehittää ostolaskuprosessia.
Pääongelma: Miten Staran hallinnon ostolaskuprosessia voidaan kehittää tehokkaammaksi?
Alaongelmat:
Mitkä ovat ostolaskuprosessin ongelmat tällä hetkellä?
Missä prosessin vaiheessa tehokkuutta on syytä parantaa?
Millä keinoilla tehokkuutta parannetaan?
Teoria on kerätty suurelta osin kolmeen lukuun ja se keskittyy pääosin ostolaskujen sekä prosessin käsittelyyn. Menetelmää koskeva teoria on kuitenkin yhdistetty tekstiin kokonaisuudessaan niin kutsutun vetoketjumallin mukaisesti.
Kyseessä on laadullinen tutkimustyö, joka on rajattu toimeksiannon perusteella koskemaan viraston sisällä ainoastaan hallinto-osastoa. Hallinnossa käsitellään paljon yksittäisiä laskuja, ja vain pieni osa kuuluu laajempiin projekteihin, toisin kuin muissa osastoissa.
Tutkimusaineistoa on kerätty kyselynä, joka lähettiin sähköpostitse kaikille hallinnossa ostolaskuja käsitteleville henkilöille. Ostolaskuprosessi on ajantasaistettu vuokaavion avulla havainnollistamaan prosessin kulkua. Hallinnossa on kerätty tietoa laskuja tutkimalla ja tämä aineisto on ollut yksi tutkimuksen lähde. Näiden lisäksi tutkijan oma havainnointi ja yleinen keskustelu aiheesta työpaikalla ovat olleet oleellisena osana aineiston hankinnassa.
Tutkimuksen avulla saatiin selville useita tapoja kehittää ostolaskuprosessia.