Yrittäjän keinot nostaa yrityksensä arvoa asiakkuuksien ja osaamisen johtamisella
Palkamo, Toni (2013)
Palkamo, Toni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410597
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Vantaan Yrittäjät ry:n kanssa, joka on vantaalaisten pk-yrittäjien valtakunnallinen edunvalvontajärjestö. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää näkevätkö yrittäjät asiakkuuksien ja osaamisen johtamisen keinoina nostaa oman yrityksensä arvoa. Samalla oli tarkoitus kartoittaa Vantaan Yrittäjät ry:n jäsenkannan nykytilaa ja valveutuneisuutta yritystoiminnan loppumisen kannalta.
Tutkimuksen teoriapohjassa kuvattiin asiakkuuksien ja osaamisen johtamisen teorioiden peruskäsitteistöä, erilaisia johtamismalleja ja yrityksen arvon muodostumista molempien teoriaosuuksien näkökulmista. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Kysely toteutettiin edellä kuvattujen teoriaosuuksien perusteella sähköpostikyselynä Vantaan Yrittäjä ry:n jäsenkannalle. Kysely lähetettiin 2072 jäsenyritykselle ja vastauksia tuli 105 yrittäjältä.
Tutkimuksesta selvisi, että vantaalaiset pk-yritykset kokevat asiakkuuksien ja osaamisen johtamisen yrityksen arvoa nostattavana prosesseina. Tämänhetkisessä taloudellisessa tilanteessa koetaan tärkeäksi keskittää resursseja myynnin tehostamiseen, tuotteiden laadun parantamiseen ja uusien tuotteiden innovointiin. Asiakkuuksien johtaminen nähdään parempana keinona nostaa yrityksen arvoa, kuin osaamisen systemaattinen johtaminen. Jäsenkannan nykytilan selvityksestä kävi ilmi, että suurin osa vastaajista on yksinyrittäjiä ja hieman alle puolet vastaajista saavuttaa eläkeiän seuraavan 10 vuoden aikana. Yrittäjät ovat tietoisia tulevaisuuden suuntauksista, mutta lähes puolet lähitulevaisuudessa eläkkeelle siirtyvistä yrittäjistä ei ole tehnyt vielä konkreettisia toimia muutoksen eteen.
Tutkimuksen teoriapohjassa kuvattiin asiakkuuksien ja osaamisen johtamisen teorioiden peruskäsitteistöä, erilaisia johtamismalleja ja yrityksen arvon muodostumista molempien teoriaosuuksien näkökulmista. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Kysely toteutettiin edellä kuvattujen teoriaosuuksien perusteella sähköpostikyselynä Vantaan Yrittäjä ry:n jäsenkannalle. Kysely lähetettiin 2072 jäsenyritykselle ja vastauksia tuli 105 yrittäjältä.
Tutkimuksesta selvisi, että vantaalaiset pk-yritykset kokevat asiakkuuksien ja osaamisen johtamisen yrityksen arvoa nostattavana prosesseina. Tämänhetkisessä taloudellisessa tilanteessa koetaan tärkeäksi keskittää resursseja myynnin tehostamiseen, tuotteiden laadun parantamiseen ja uusien tuotteiden innovointiin. Asiakkuuksien johtaminen nähdään parempana keinona nostaa yrityksen arvoa, kuin osaamisen systemaattinen johtaminen. Jäsenkannan nykytilan selvityksestä kävi ilmi, että suurin osa vastaajista on yksinyrittäjiä ja hieman alle puolet vastaajista saavuttaa eläkeiän seuraavan 10 vuoden aikana. Yrittäjät ovat tietoisia tulevaisuuden suuntauksista, mutta lähes puolet lähitulevaisuudessa eläkkeelle siirtyvistä yrittäjistä ei ole tehnyt vielä konkreettisia toimia muutoksen eteen.