Tanssikoulutus Stavangerin yliopistossa ja Turun AMK:n taideakatemiassa : opiskelijan näkökulma
Thurlin, Eerika (2013)
Thurlin, Eerika
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210204
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu osana tanssinopettajan tutkinnon (AMK) opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on koreografia Faloume. Koreografia on tehty seitsemälle Turun AMK:nTaideakatemian tanssin opiskelijalle. Teos lukeutui toukokuussa 2013 Turun AMK:n Taideakatemian Köysiteatterissa järjestetyn Köydet irti! -festivaalin ohjelmistoon.
Tutkielma tarkastelee tanssialan korkeakoulutusta Stavangerin Yliopistossa sekä Turun AMK:n Taideakatemiassa opiskelijan näkökulmasta. Kirjoittaja oli NORDPLUS (Explorations and Collaborations in the Arts / ECA Network mobility) rahoitteisena vaihto-opiskelijana Stavangerin Yliopiston musiikin ja tanssin instituutissa syyslukukauden 2012. Tutkielmassa esitellään molempien maiden tanssin koulutusrakennetta ja tanssikoulutusta antavia kouluja. Tutkielman lähteinä käytetään mm. Turun AMK:n Taideakatemian ja Stavangerin Yliopiston musiikin ja tanssin instituutin opetussuunnitelmia. Lähteiden ja oman kokemuksen pohjalta kirjoittaja pohtii, miten opiskelija hyötyy tanssinopettajakoulutuksesta ja onko koulutuksessa opiskelua heikentäviä kohtia.
Tutkielmassa kirjoittaja päätyy lopputulokseen, jonka mukaan molemmat koulutukset voisivat ottaa oppia toisiltaan.
Tutkielma tarkastelee tanssialan korkeakoulutusta Stavangerin Yliopistossa sekä Turun AMK:n Taideakatemiassa opiskelijan näkökulmasta. Kirjoittaja oli NORDPLUS (Explorations and Collaborations in the Arts / ECA Network mobility) rahoitteisena vaihto-opiskelijana Stavangerin Yliopiston musiikin ja tanssin instituutissa syyslukukauden 2012. Tutkielmassa esitellään molempien maiden tanssin koulutusrakennetta ja tanssikoulutusta antavia kouluja. Tutkielman lähteinä käytetään mm. Turun AMK:n Taideakatemian ja Stavangerin Yliopiston musiikin ja tanssin instituutin opetussuunnitelmia. Lähteiden ja oman kokemuksen pohjalta kirjoittaja pohtii, miten opiskelija hyötyy tanssinopettajakoulutuksesta ja onko koulutuksessa opiskelua heikentäviä kohtia.
Tutkielmassa kirjoittaja päätyy lopputulokseen, jonka mukaan molemmat koulutukset voisivat ottaa oppia toisiltaan.