Simulointi liikennesuunnitteluprojektissa : CASE: Lappeenranta, Leiri
Yli-Kauhaluoma, Mikko (2013)
Yli-Kauhaluoma, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310524
Tiivistelmä
Työn taustalla on Lappeenrannan kaupungin tilauksesta ja Trafix Oy:n toimesta tehty Lappeenrannan Leirin kaupunginosan liikenteen toimivuustarkastelu. Alueelle suunnitellaan runsaasti uutta maankäyttöä. Nykyisen sekä Lappeenrannan kaupungin tekemän viitesuunnitelman mukaisen katuverkon toimivuutta tarkasteltiin simuloimalla ja saatujen tulosten pohjalta laadittiin myös katusuunnitelmatason piirustukset. Havainnoista raportoitiin tilaajalle. Lähtökohtana käytettiin Lappeenrannan kaupungin vuonna 2009 tilaamaa ja Trafix Oy:n tuottamaa Leirin kaupunginosan maankäyttösuunnitelmaan liittyvää toimivuustarkastelua (Liite 1).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia simuloinnin merkitystä ja käyttöä liikennesuunnitteluprojektin osana. Työssä perehdyttiin erilaisiin välityskykyä mittaaviin malleihin sekä simulointiohjelmiin ja tutkittiin niiden eroavaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia erilaisissa suunnittelukohteissa. Päähuomio kohdistui työhön sisältyvässä CASE-kohteessa, Lappeenrannan Leirin kaupunginosan toimivuustarkastelussa, käytettyyn Paramics 6.9.2 -mikrosimulointiohjelmaan. Työn teoriaosuuden rakentamisessa käytettiin lähteinä Liikenneviraston, Tiehallinnon sekä Ympäristöministeriön julkaisemia selvityksiä, joissa on käsitelty mm. pohjoismaisia välityskykykäytäntöjä sekä palvelutason määrittämistä. Työn ohjaajina Trafix Oy:ssä toimineet AMK ins. Juho Kero ja DI Riku Nevala toivat laaja-alaista asiantuntemusta liikennesuunnittelun ja liikenteen simuloinnin käytäntöihin. Nevala on toiminut myös asiantuntijana osassa lähdemateriaaleina toimineista julkaisuista.
Simulointien avulla katuverkon ongelmakohdat ja puutteet havaittiin tarkasti ja liikennesuunnittelutyöhön saatiin tärkeää tietoa tarvittavien toimenpiteiden kohdistamisesta ja mitoittamisesta katuverkolla. Jatkuvasti kasvava kysyntä simuloinnin liittämisestä mukaan liikennesuunnitteluprosessiin osoittaa jo itsessäänkin käytännön olevan toimiva. Simulointiohjelmien yhteensovittamisessa, esimerkiksi katusuunnittelussa käytettyyn AutoCAD-ohjelmaan, on kuitenkin vielä runsaasti kehitettävää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia simuloinnin merkitystä ja käyttöä liikennesuunnitteluprojektin osana. Työssä perehdyttiin erilaisiin välityskykyä mittaaviin malleihin sekä simulointiohjelmiin ja tutkittiin niiden eroavaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia erilaisissa suunnittelukohteissa. Päähuomio kohdistui työhön sisältyvässä CASE-kohteessa, Lappeenrannan Leirin kaupunginosan toimivuustarkastelussa, käytettyyn Paramics 6.9.2 -mikrosimulointiohjelmaan. Työn teoriaosuuden rakentamisessa käytettiin lähteinä Liikenneviraston, Tiehallinnon sekä Ympäristöministeriön julkaisemia selvityksiä, joissa on käsitelty mm. pohjoismaisia välityskykykäytäntöjä sekä palvelutason määrittämistä. Työn ohjaajina Trafix Oy:ssä toimineet AMK ins. Juho Kero ja DI Riku Nevala toivat laaja-alaista asiantuntemusta liikennesuunnittelun ja liikenteen simuloinnin käytäntöihin. Nevala on toiminut myös asiantuntijana osassa lähdemateriaaleina toimineista julkaisuista.
Simulointien avulla katuverkon ongelmakohdat ja puutteet havaittiin tarkasti ja liikennesuunnittelutyöhön saatiin tärkeää tietoa tarvittavien toimenpiteiden kohdistamisesta ja mitoittamisesta katuverkolla. Jatkuvasti kasvava kysyntä simuloinnin liittämisestä mukaan liikennesuunnitteluprosessiin osoittaa jo itsessäänkin käytännön olevan toimiva. Simulointiohjelmien yhteensovittamisessa, esimerkiksi katusuunnittelussa käytettyyn AutoCAD-ohjelmaan, on kuitenkin vielä runsaasti kehitettävää.