Tuotesertifikaattien vaikutus ammattiasiakkaiden ostopäätökseen
Lahdensivu, Tuomas (2013)
Lahdensivu, Tuomas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710895
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä Kiilto Oy:n rakennustarvikeosastolle kysely tuotesertifikaattien vaikutuksesta heidän ammattiasiakkaidensa ostopäätökseen. Kysely tehtiin vain kohdeyrityksen ammattiasiakkaille. Kohdeyritys ei ollut ennen tehnyt tällaista kyselyä, joten se koettiin tarpeelliseksi lisätiedon saannin vuoksi. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman realistinen kuva heidän ammattiasiakkaidensa ostokäyttäytymisestä.
Opinnäytetyön teoriaosassa on käyty läpi B2B-markkinointia kuten henkilökohtaista myyntityötä. Toisessa osassa keskityttiin ammattiasiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja kolmannessa osassa käsiteltiin tuotesertifikaatteja. Teoriaosan aineistona käytettiin aiheesta löytyvää kirjallisuutta sekä Internetiä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella lomakekyselyllä maaliskuussa 2013. Vastauksia saatiin yhteensä 40. Saadut tulokset analysoitiin Excel- ohjelmalla. Saatujen tulosten perusteella pohdittiin, kuinka Kiilto voisi parantaa asiakkaidensa tietoutta tuotesertifikaateista. Tulokset antoivat suhteellisen luotettavan kuvan siitä, mitä mieltä vastaajat olivat. Vastaajat tunsivat tuotesertifikaatit melko hyvin. He pitivät myös tuotesertifioituja tuotteita laadukkaampina, ja moni oli valmis myös maksamaan lisähintaa laadukkuudesta. Samanlainen tutkimus voitaisiin tehdä muutaman vuoden kuluttua ja tutkia, onko koulutus lisännyt tuotesertifikaattituntemusta. Samalla Kiilto pystyisi mittaamaan omaa onnistumistaan koulutuksessa. Kyselyn tekeminen myös tavallisille kuluttajille olisi mahdollista. Saatuja tuloksia pystyisi vertailemaan nyt tehdyn kyselyn kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosassa on käyty läpi B2B-markkinointia kuten henkilökohtaista myyntityötä. Toisessa osassa keskityttiin ammattiasiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja kolmannessa osassa käsiteltiin tuotesertifikaatteja. Teoriaosan aineistona käytettiin aiheesta löytyvää kirjallisuutta sekä Internetiä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella lomakekyselyllä maaliskuussa 2013. Vastauksia saatiin yhteensä 40. Saadut tulokset analysoitiin Excel- ohjelmalla. Saatujen tulosten perusteella pohdittiin, kuinka Kiilto voisi parantaa asiakkaidensa tietoutta tuotesertifikaateista. Tulokset antoivat suhteellisen luotettavan kuvan siitä, mitä mieltä vastaajat olivat. Vastaajat tunsivat tuotesertifikaatit melko hyvin. He pitivät myös tuotesertifioituja tuotteita laadukkaampina, ja moni oli valmis myös maksamaan lisähintaa laadukkuudesta. Samanlainen tutkimus voitaisiin tehdä muutaman vuoden kuluttua ja tutkia, onko koulutus lisännyt tuotesertifikaattituntemusta. Samalla Kiilto pystyisi mittaamaan omaa onnistumistaan koulutuksessa. Kyselyn tekeminen myös tavallisille kuluttajille olisi mahdollista. Saatuja tuloksia pystyisi vertailemaan nyt tehdyn kyselyn kanssa.