LEIRIKOULU KASVATUKSEN VÄLINEENÄ : Ohjaajien ja opettajien näkemyksiä
Jantunen, Saara (2013)
Jantunen, Saara
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310349
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin ohjaajien ja opettajien näkemyksiä leirikoulusta kasvatuksen välineenä.
Lähtökohtana tutkimukseen on kasvattajien motiivit leirikoulun käyttämiseen työmuotona. Tutkin miksi
kasvatustyötä tekevät haluavat käyttää leirikoulua työvälineenä ja millaisia mahdollisuuksia menetelmä
pitää sisällään. Tutkin mitä haasteita leirikoulu asettaa ja mitä vahvuuksia sillä on. Tutkimusaineisto perustuu
ohjaajien ja opettajien omiin kokemuksiin ja näkemyksiin leirikoulutyöstä.
Tutkimusaineiston keräsin teemahaastatteluin Kouvolassa sijaitsevassa Nuorisokeskus Anjalassa, joka on
osa Suomen Nuorisokeskukset ry:tä. Haastattelin Nuorisokeskus Anjalan työntekijöitä sekä opettajia
jotka olivat siellä luokkansa kanssa leirikoulussa. Jokainen haastattelu on suoritettu eri leirikoulun aikana
vuonna 2011. Jokaisella haastateltavalla on erilainen ammatillinen tausta ja suhde leirikoulutyöhön.
Kaikki haastateltavat pitivät leirikoulua tärkeänä ja merkityksellisenä osana koulukasvatusta. Työmuotona
leirikoulua pidettiin monipuolisena ja monella tapaa hyödyllisenä toimintana. Haastavana seikkana
koettiin leirikoulun suunnitteluprosessi, johon voi olla hankalaa sitouttaa kaikki osapuolet. Yhteistyön
sujuvuus ja hyvä informaationkulku ovat edellytyksiä parhaimpiin tuloksiin, eli parhaimpiin leirikouluihin.
Mukaan leirikouluprosessiin tarvitaan oppilaat, oppilaiden vanhemmat, opettajat sekä ohjaajat.
Onnistuessaan leirikoulu tukee niin ryhmän kuin yksilönkin kasvua sekä parantaa luokan ilmapiiriä,
joka puolestaan tukee oppimista ja kouluviihtyvyyttä.
Lähtökohtana tutkimukseen on kasvattajien motiivit leirikoulun käyttämiseen työmuotona. Tutkin miksi
kasvatustyötä tekevät haluavat käyttää leirikoulua työvälineenä ja millaisia mahdollisuuksia menetelmä
pitää sisällään. Tutkin mitä haasteita leirikoulu asettaa ja mitä vahvuuksia sillä on. Tutkimusaineisto perustuu
ohjaajien ja opettajien omiin kokemuksiin ja näkemyksiin leirikoulutyöstä.
Tutkimusaineiston keräsin teemahaastatteluin Kouvolassa sijaitsevassa Nuorisokeskus Anjalassa, joka on
osa Suomen Nuorisokeskukset ry:tä. Haastattelin Nuorisokeskus Anjalan työntekijöitä sekä opettajia
jotka olivat siellä luokkansa kanssa leirikoulussa. Jokainen haastattelu on suoritettu eri leirikoulun aikana
vuonna 2011. Jokaisella haastateltavalla on erilainen ammatillinen tausta ja suhde leirikoulutyöhön.
Kaikki haastateltavat pitivät leirikoulua tärkeänä ja merkityksellisenä osana koulukasvatusta. Työmuotona
leirikoulua pidettiin monipuolisena ja monella tapaa hyödyllisenä toimintana. Haastavana seikkana
koettiin leirikoulun suunnitteluprosessi, johon voi olla hankalaa sitouttaa kaikki osapuolet. Yhteistyön
sujuvuus ja hyvä informaationkulku ovat edellytyksiä parhaimpiin tuloksiin, eli parhaimpiin leirikouluihin.
Mukaan leirikouluprosessiin tarvitaan oppilaat, oppilaiden vanhemmat, opettajat sekä ohjaajat.
Onnistuessaan leirikoulu tukee niin ryhmän kuin yksilönkin kasvua sekä parantaa luokan ilmapiiriä,
joka puolestaan tukee oppimista ja kouluviihtyvyyttä.