Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

LEIRIKOULU KASVATUKSEN VÄLINEENÄ : Ohjaajien ja opettajien näkemyksiä

Jantunen, Saara (2013)

 
Avaa tiedosto
Jantunen_Saara.pdf (610.7Kt)
Lataukset: 


Jantunen, Saara
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310349
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin ohjaajien ja opettajien näkemyksiä leirikoulusta kasvatuksen välineenä.
Lähtökohtana tutkimukseen on kasvattajien motiivit leirikoulun käyttämiseen työmuotona. Tutkin miksi
kasvatustyötä tekevät haluavat käyttää leirikoulua työvälineenä ja millaisia mahdollisuuksia menetelmä
pitää sisällään. Tutkin mitä haasteita leirikoulu asettaa ja mitä vahvuuksia sillä on. Tutkimusaineisto perustuu
ohjaajien ja opettajien omiin kokemuksiin ja näkemyksiin leirikoulutyöstä.

Tutkimusaineiston keräsin teemahaastatteluin Kouvolassa sijaitsevassa Nuorisokeskus Anjalassa, joka on
osa Suomen Nuorisokeskukset ry:tä. Haastattelin Nuorisokeskus Anjalan työntekijöitä sekä opettajia
jotka olivat siellä luokkansa kanssa leirikoulussa. Jokainen haastattelu on suoritettu eri leirikoulun aikana
vuonna 2011. Jokaisella haastateltavalla on erilainen ammatillinen tausta ja suhde leirikoulutyöhön.

Kaikki haastateltavat pitivät leirikoulua tärkeänä ja merkityksellisenä osana koulukasvatusta. Työmuotona
leirikoulua pidettiin monipuolisena ja monella tapaa hyödyllisenä toimintana. Haastavana seikkana
koettiin leirikoulun suunnitteluprosessi, johon voi olla hankalaa sitouttaa kaikki osapuolet. Yhteistyön
sujuvuus ja hyvä informaationkulku ovat edellytyksiä parhaimpiin tuloksiin, eli parhaimpiin leirikouluihin.
Mukaan leirikouluprosessiin tarvitaan oppilaat, oppilaiden vanhemmat, opettajat sekä ohjaajat.

Onnistuessaan leirikoulu tukee niin ryhmän kuin yksilönkin kasvua sekä parantaa luokan ilmapiiriä,
joka puolestaan tukee oppimista ja kouluviihtyvyyttä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste