Kalevala 2.0 : Luova prosessi videoteoksen takana
Ljokkoi, Mari (2013)
Ljokkoi, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610809
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen luovaa prosessia Kalevala 2.0 videoteoksen takana. Luovuus on taito opeteltavissa oleva taito, ja kuvataiteilija tarvitsee luovaa ajattelua ammatissaan. Oman taiteellisen työskentelyn taustalla olevan luovan prosessin analyysi auttaa taiteilijaa kehittymään. Vertaan omaa työskentelyäni ranskalaisen matemaatikon Henri Poincarén kehittämään nelivaiheiseen luovan prosessin malliin. Videoteoksen tekemisessä toteutuvat kaikki Poincarén mallin neljä vaihetta. Luova prosessi videotaideteoksen takana on kuitenkin monimutkaisempi ja todellisuudessa koko prosessi sisältää useita päällekkäisiä luovia prosesseja. Tämä johtuu siitä, että kuvataiteilijan työssä luovaan prosessiin liittyy myös käytännön tekeminen, joka limittyy luovaan ajatteluun.