Aikuisopiskelijoiden ohjausprosessi : Tiedon kaatamista vai yhdessä tekemistä?
Passoja, Heidi; Immonen, Miia (2009)
Passoja, Heidi
Immonen, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036979
Tiivistelmä
Yhteiskunnan ja työelämän muutosten vuoksi yhä useampi aikuinen hakeutuu opiskelemaan kehittääkseen ammattitaitoaan. Aikuisopiskelijan ohjaustarpeet eroavat monilta osin nuorempien opiskelijoiden ohjaustarpeista kokemuksen, elämäntilanteen ja ajanhallinnan vuoksi. Myös opetusmenetelmät ovat muuttuneet ja aikuisopiskelija tarvitsee ohjausta sopeutuakseen uusiin oppimisympäristöihin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden aikuiskoulutuksen tulosalue, joka aloitti toimintansa 1.1.2009. Opinnäytetyössä tutkittiin tradenomi-tutkintoa työn ohessa suorittavien aikuisopiskelijoiden ohjausprosessin toimivuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat ohjauksen kriittisimmät kohdat, joita ohjaushenkilöstön tulisi kehittää opiskelijoiden sujuvan opintojen etenemisen varmistamiseksi. Toimeksiantajan pyynnöstä vastanneilta kysyttiin myös mielipidettä ohjauksen onnistumisista. Lisäksi heiltä pyydettiin mahdollisia kehittämisehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin ohjaavia opettajia ja lähetettiin sähköpostitse avoimista kysymyksistä koostunut kysely kahdelle opintojen eri vaiheessa olevalle aikuisopiskelijaryhmälle. Saatujen vastausten perusteella ohjausprosessin kriittisimmäksi kohdaksi nousi ohjauksen riittämättömyys. Opiskelijat kokivat, etteivät saa ohjaajilta riittävästi tietoa ja vastauksia kysymyksiinsä. Muita kriittisiä kohtia olivat henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatiminen sekä hyväksilukujen hakeminen aiemmin hankitusta osaamisesta.
Tämän tutkimusaineiston perusteella on selvää, ettei ohjausprosessi toimi suunnitellusti, vaikka opiskelijat ohjeajassa valmistuvatkin. Aikuisopiskelijat tarvitsevat enemmän ohjausta ja selkeämpiä ohjeita, jotka ovat helposti löydettävissä. Tulisi myös varmistaa, että ohjaushenkilöstö on sisäistänyt oppilaitoksen linjaukset opintojen ohjauksesta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden aikuiskoulutuksen tulosalue, joka aloitti toimintansa 1.1.2009. Opinnäytetyössä tutkittiin tradenomi-tutkintoa työn ohessa suorittavien aikuisopiskelijoiden ohjausprosessin toimivuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat ohjauksen kriittisimmät kohdat, joita ohjaushenkilöstön tulisi kehittää opiskelijoiden sujuvan opintojen etenemisen varmistamiseksi. Toimeksiantajan pyynnöstä vastanneilta kysyttiin myös mielipidettä ohjauksen onnistumisista. Lisäksi heiltä pyydettiin mahdollisia kehittämisehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin ohjaavia opettajia ja lähetettiin sähköpostitse avoimista kysymyksistä koostunut kysely kahdelle opintojen eri vaiheessa olevalle aikuisopiskelijaryhmälle. Saatujen vastausten perusteella ohjausprosessin kriittisimmäksi kohdaksi nousi ohjauksen riittämättömyys. Opiskelijat kokivat, etteivät saa ohjaajilta riittävästi tietoa ja vastauksia kysymyksiinsä. Muita kriittisiä kohtia olivat henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatiminen sekä hyväksilukujen hakeminen aiemmin hankitusta osaamisesta.
Tämän tutkimusaineiston perusteella on selvää, ettei ohjausprosessi toimi suunnitellusti, vaikka opiskelijat ohjeajassa valmistuvatkin. Aikuisopiskelijat tarvitsevat enemmän ohjausta ja selkeämpiä ohjeita, jotka ovat helposti löydettävissä. Tulisi myös varmistaa, että ohjaushenkilöstö on sisäistänyt oppilaitoksen linjaukset opintojen ohjauksesta.