Valmistumassa olevan hoitotyön opiskelijan vieritestausosaaminen : kyselytutkimus verensokerin mittaukseen liittyen
Haimi, Sini; Halonen, Anu (2013)
Haimi, Sini
Halonen, Anu
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710995
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyy Turun ammattikorkeakoulun Terveysala -tulosalueen sekä Turun kaupungin hyvinvointitoimialan yhteistyönä toteuttamaan VIENO -hankkeeseen. Hankkeen päätavoitteena on lisätä opiskelijoiden sekä työelämässä olevien ammattilaisten vieritestausosaamista ja sitä kautta parantaa vieritutkimusten luotettavuutta sekä potilaan hyvän hoidon toteutumista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää valmistumassa olevan hoitotyön opiskelijan vieritestausosaamista. Tutkimus keskittyy verensokerin mittauksen eri osa-alueisiin; mittaustarpeen tunnistamiseen, ihopistosnäytteenottoon sekä mittaustuloksista seuraavien hoitotoimien ja laadunvarmistusmenetelmien tunnistamiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään opiskelijan omaa arviota vieritestausosaamisestaan ja mahdollista lisäkoulutuksen tarvetta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka koostui oman osaamisen arviosta sekä tietotestiosuudesta. Kysely lähetettiin Turun ammattikorkeakoulun neljälle sairaanhoitaja-, yhdelle terveydenhoitaja- ja yhdelle kätilöryhmälle. Yhteensä kohdejoukko käsitti 125 opiskelijaa. Kyselyyn vastasi 56 opiskelijaa ja vastausprosentiksi muodostui 44,8 %.
Tutkimustuloksista selvisi, että oman osaamisen arvio vastaa tietotestissä menestymistä. Yleisesti mittaustarpeen tunnistamiseen, ihopistosnäytteenottoon sekä verensokerin mittaustuloksista seuraaviin hoitotoimiin liittyvät tiedot ovat hyviä. Laadunvarmistukseen liittyvät menetelmät tunnetaan huonosti. Vaikka suurin osa vastaajista on tyytyväisiä perehdytyksen määrään, lähes puolet kaipaa lisäkoulutusta verensokerin mittaukseen liittyen.
Koska vieritestitulosten perusteella tehdään usein potilaan hoitoon liittyviä päätöksiä, on tärkeää että testit tehdään luotettavasti ja oikeaoppisesti. Tutkimustulosten perusteella vieritestausosaaminen on puutteellista. Ammatillisessa opetuksessa olisi muun verensokerin mittaukseen liittyvän opetuksen lisäksi hyvä painottaa erityisesti laadunvarmistusmenetelmiä. Tutkimustulokset olisi myös syytä huomioida työyksiköissä perehdytyksiä ja lisäkoulutuksia suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää valmistumassa olevan hoitotyön opiskelijan vieritestausosaamista. Tutkimus keskittyy verensokerin mittauksen eri osa-alueisiin; mittaustarpeen tunnistamiseen, ihopistosnäytteenottoon sekä mittaustuloksista seuraavien hoitotoimien ja laadunvarmistusmenetelmien tunnistamiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään opiskelijan omaa arviota vieritestausosaamisestaan ja mahdollista lisäkoulutuksen tarvetta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka koostui oman osaamisen arviosta sekä tietotestiosuudesta. Kysely lähetettiin Turun ammattikorkeakoulun neljälle sairaanhoitaja-, yhdelle terveydenhoitaja- ja yhdelle kätilöryhmälle. Yhteensä kohdejoukko käsitti 125 opiskelijaa. Kyselyyn vastasi 56 opiskelijaa ja vastausprosentiksi muodostui 44,8 %.
Tutkimustuloksista selvisi, että oman osaamisen arvio vastaa tietotestissä menestymistä. Yleisesti mittaustarpeen tunnistamiseen, ihopistosnäytteenottoon sekä verensokerin mittaustuloksista seuraaviin hoitotoimiin liittyvät tiedot ovat hyviä. Laadunvarmistukseen liittyvät menetelmät tunnetaan huonosti. Vaikka suurin osa vastaajista on tyytyväisiä perehdytyksen määrään, lähes puolet kaipaa lisäkoulutusta verensokerin mittaukseen liittyen.
Koska vieritestitulosten perusteella tehdään usein potilaan hoitoon liittyviä päätöksiä, on tärkeää että testit tehdään luotettavasti ja oikeaoppisesti. Tutkimustulosten perusteella vieritestausosaaminen on puutteellista. Ammatillisessa opetuksessa olisi muun verensokerin mittaukseen liittyvän opetuksen lisäksi hyvä painottaa erityisesti laadunvarmistusmenetelmiä. Tutkimustulokset olisi myös syytä huomioida työyksiköissä perehdytyksiä ja lisäkoulutuksia suunniteltaessa.