Recruitment and engagement research for a language school
Hakola, Ilari (2013)
Hakola, Ilari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711081
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa otettiin selvää espanjalaisen kielikoulun rekrytointi- ja sitouttamismenettelyistä. Työn teoriosuus sisältää rektytoinnin vaiheet, työntekijöiden sitouttamisen ja yrityksen imagon vaikutukset rekrytointiin. Tässä työssä käsitellään myös ekspatriatismia, sillä osa koulun työntekijöistä on lähtöisin muualta kuin Espanjasta.
Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Yhteensä haastatteluja tehtiin yhdeksän kappaletta, jotka olivat kestoltaan 20–30 minuuttia. Haastateltavina olivat kielikoulun työntekijät ja omistajat. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että rekrytoinnin ja sitouttamisen perusasiat ovat kunnossa. Tutkimuksen kohteena oleva kielikoulu käyttää lähes pelkästään Internettiä ja ”puskaradiota” rekrytointiin, mutta ne ovat toimivia tässä pienen kaupungin ympäristössä. Valtaosa vastaajista piti näitä rekrytointikeinoja myös yleisesti ottaen toimivina vaihtoehtoina. Sitouttamisessa koulu keskittyy perusasioihin, eli esimerkiksi kommunikointi, työilmapiiri sekä teknologian ja materiaalien toimivuus ovat hyviä. Vastaajat arvostivat näitä asioita eniten, eivätkä kertoneet esimerkiksi, että he olisivat halunneet muita kannustimia kuten bonuspalkkioita tai ylimääräisiä lomia. Kaikilla vastaajilla oli positiivinen kuva yrityksen imagosta; kuitenkin he kaikki olivat kiinnittäneet hieman eri asioihin huomiota, esimerkiksi yksi korosti yllämainittuja asioita, ja toinen piti koulua esteettisesti hienona.
Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Yhteensä haastatteluja tehtiin yhdeksän kappaletta, jotka olivat kestoltaan 20–30 minuuttia. Haastateltavina olivat kielikoulun työntekijät ja omistajat. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että rekrytoinnin ja sitouttamisen perusasiat ovat kunnossa. Tutkimuksen kohteena oleva kielikoulu käyttää lähes pelkästään Internettiä ja ”puskaradiota” rekrytointiin, mutta ne ovat toimivia tässä pienen kaupungin ympäristössä. Valtaosa vastaajista piti näitä rekrytointikeinoja myös yleisesti ottaen toimivina vaihtoehtoina. Sitouttamisessa koulu keskittyy perusasioihin, eli esimerkiksi kommunikointi, työilmapiiri sekä teknologian ja materiaalien toimivuus ovat hyviä. Vastaajat arvostivat näitä asioita eniten, eivätkä kertoneet esimerkiksi, että he olisivat halunneet muita kannustimia kuten bonuspalkkioita tai ylimääräisiä lomia. Kaikilla vastaajilla oli positiivinen kuva yrityksen imagosta; kuitenkin he kaikki olivat kiinnittäneet hieman eri asioihin huomiota, esimerkiksi yksi korosti yllämainittuja asioita, ja toinen piti koulua esteettisesti hienona.