Autoalan työssäoppiminen : Case: Autoalan merkkiliikkeet
Kalliomäki, Marko (2013)
Kalliomäki, Marko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711075
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän ammattiopiston autoalan työssäoppimista Jyväskylän autoalan merkkiliikkeissä työnantajien näkökulmasta. Työssä selvitettiin yhteistyön nykytilanne ja millaisia ongelmia yhteistyössä koetaan olevan. Mukaan otettiin myös oppilaitoksen näkemyksiä ja kokemuksia yhteistyöstä autoalan merkkiliikkeiden kanssa työssäoppimisesta. Tutkimustulosten perusteella rakennettiin kehittämissuunnitelma yhteistyön kehittämisen pohjaksi.
Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla autoalan merkkiliikkeiden edustajia sekä oppilaitoksen edustajia. Yhteensä haastateltiin kuusi henkilöä. Haastattelumuotona oli teemahaastattelu, koska se mahdollisti avoimet kysymykset. Haastattelut litteroitiin ja analyysi tehtiin niiden perusteella.
Tutkimustulokset toivat esille yhteistyön ongelmia. Tuloksista voi havaita, että työnantajat haluavat tiiviimpää yhteistyötä ja kehittää sitä kautta työssäoppimista. Oppilaitos näki taas kehitettävää eniten arviointikäytännöissä ja niiden yhtenäisyydessä. Kehittämissuunnitelma tehtiin näiden tulosten pohjalta VOP-mallia soveltaen. Se pohjautuu aiheisiin, jotka nousivat esille haastatteluissa. Tutkimustuloksissa tuli esille myös opiskelijoiden sosiaalisten taitojen heikkous. Näihin taitoihin työnantajat ja oppilaitos eivät pääse suoraan vaikuttamaan.
Työn loppuosassa pohdittiin tutkimustuloksien aiheita, joita kannattaa viedä eteenpäin yhteisissä palavereissa. Aiheita ovat yhteistyön tiivistäminen, tiedottaminen, arviointi ja räätälöity työpaik-kaohjaajakoulutus. Jatkotutkimuksia aiheesta kannattaisi tehdä eri näkökulmista; opiskelijoiden kokemuksista, lainsäädännön ajantasaisuudesta, moni - merkkikorjaamoiden kokemuksista sekä yhteistyön toimivuudesta säännöllisin väliajoin.
Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla autoalan merkkiliikkeiden edustajia sekä oppilaitoksen edustajia. Yhteensä haastateltiin kuusi henkilöä. Haastattelumuotona oli teemahaastattelu, koska se mahdollisti avoimet kysymykset. Haastattelut litteroitiin ja analyysi tehtiin niiden perusteella.
Tutkimustulokset toivat esille yhteistyön ongelmia. Tuloksista voi havaita, että työnantajat haluavat tiiviimpää yhteistyötä ja kehittää sitä kautta työssäoppimista. Oppilaitos näki taas kehitettävää eniten arviointikäytännöissä ja niiden yhtenäisyydessä. Kehittämissuunnitelma tehtiin näiden tulosten pohjalta VOP-mallia soveltaen. Se pohjautuu aiheisiin, jotka nousivat esille haastatteluissa. Tutkimustuloksissa tuli esille myös opiskelijoiden sosiaalisten taitojen heikkous. Näihin taitoihin työnantajat ja oppilaitos eivät pääse suoraan vaikuttamaan.
Työn loppuosassa pohdittiin tutkimustuloksien aiheita, joita kannattaa viedä eteenpäin yhteisissä palavereissa. Aiheita ovat yhteistyön tiivistäminen, tiedottaminen, arviointi ja räätälöity työpaik-kaohjaajakoulutus. Jatkotutkimuksia aiheesta kannattaisi tehdä eri näkökulmista; opiskelijoiden kokemuksista, lainsäädännön ajantasaisuudesta, moni - merkkikorjaamoiden kokemuksista sekä yhteistyön toimivuudesta säännöllisin väliajoin.