Kostnadseffektivering av logistikkostnader : Rolls-Royce Oy Ab
Nordlund, Lucas (2013)
Nordlund, Lucas
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811199
Tiivistelmä
Rolls-Royce Oy Ab som fungerar som uppdragsgivare i detta examensarbete, är ett företag med internationell verksamhet. Företaget hör till det globala Rolls-Royce plc som verkar inom många olika delområden i länder runt om i hela världen. Enheten i Karleby verkar inom Rolls-Royce Marine koncernen och tillverkar vattenjetaggregat.
I och med att Rolls-Royce Oy Ab hör till Marine koncernen, medför det att man följer bestämmelser och standarder som följs i hela Marine koncernen. Till dessa gemensamma bestämmelser hör bland annat att man vid inköpet av varor tillämpar användningen av leveransklausulen FCA och användningen av olika sourcing metoder.
Inköpsavdelningen på Rolls-Royce Oy Ab köper varor från underleverantörer runtom i världen. Den största delen av underleverantörerna är dock belägna i Karleby med omnejd. På grund av att leverantörerna är så nära belägna har det uppstått frekventa transporter mellan företaget och underleverantörerna. Undersökningen i detta examensarbete handlar om hur företaget kan kostnadseffektivera sina logistikkostnader med hjälp av en fungerande Mjölkrunda.
Vid planeringen av Mjölkrundan beaktades Rolls-Royce Marines gemensamma bestämmelser och företagets behov av varuleveranser till och från alla underleverantörer som medverkade i den planerade Mjölkrundan. Ett planerat tidschema för den planerade Mjölkrundan har också framställts, så att leveransen av varor till och från underleverantörerna blev planlagd och framställd enligt Rolls-Royces behov.
Kostnaderna för den planerade Mjölkrundan beräknades och presenterades med hjälp av olika exempel på transporten i Mjölkrundan. Dessa kostnader jämfördes med nuvarande transportkostnader. Inbesparningen med den planerade Mjölkrundan utgör resultatet av undersökningen. Rolls-Royce Oy Ab, which acted as the commissioner for this thesis, is a company with international operations. The company belongs to the global Rolls-Royce plc, which operates in many fields and countries around the world. The unit in Kokkola operates within Rolls-Royce Marine and manufactures waterjet propulsions.
Due to the fact that Rolls-Royce Oy AB belongs to the Marine group, Rolls-Royce in Kokkola has to follow common rules and standards that are followed throughout the Marine group. These common provisions include that the purchase of goods applies the use of the Incoterm FCA and different sourcing methods.
The purchase department in Rolls-Royce Oy buys products from suppliers worldwide. Most of the sub-contractors are located in Kokkola and its vicinity. Because the suppliers are located so close by, frequent deliveries between the company and the sub-contractors have therefore occurred. The research in this thesis was about how the company can effectuate their logistics costs by using a Milk run.
When planning the Milk run, the common provisions within Rolls-Royce Marine where considered. The company's needs for transports to and from the sub-contractors that cooperates in the Milk run, were also taken into consideration. A planned schedule for the transport of the Milk run was also made. This schedule was also made and prepared to fulfill Rolls-Royce’s needs of transport to and from the sub-contractors.
Examples for the transportation in the Milk run were presented and the costs for the examples calculated. The costs were then compared with the existing transportation costs and the result of the comparison was the conclusion of the research in the thesis.
I och med att Rolls-Royce Oy Ab hör till Marine koncernen, medför det att man följer bestämmelser och standarder som följs i hela Marine koncernen. Till dessa gemensamma bestämmelser hör bland annat att man vid inköpet av varor tillämpar användningen av leveransklausulen FCA och användningen av olika sourcing metoder.
Inköpsavdelningen på Rolls-Royce Oy Ab köper varor från underleverantörer runtom i världen. Den största delen av underleverantörerna är dock belägna i Karleby med omnejd. På grund av att leverantörerna är så nära belägna har det uppstått frekventa transporter mellan företaget och underleverantörerna. Undersökningen i detta examensarbete handlar om hur företaget kan kostnadseffektivera sina logistikkostnader med hjälp av en fungerande Mjölkrunda.
Vid planeringen av Mjölkrundan beaktades Rolls-Royce Marines gemensamma bestämmelser och företagets behov av varuleveranser till och från alla underleverantörer som medverkade i den planerade Mjölkrundan. Ett planerat tidschema för den planerade Mjölkrundan har också framställts, så att leveransen av varor till och från underleverantörerna blev planlagd och framställd enligt Rolls-Royces behov.
Kostnaderna för den planerade Mjölkrundan beräknades och presenterades med hjälp av olika exempel på transporten i Mjölkrundan. Dessa kostnader jämfördes med nuvarande transportkostnader. Inbesparningen med den planerade Mjölkrundan utgör resultatet av undersökningen.
Due to the fact that Rolls-Royce Oy AB belongs to the Marine group, Rolls-Royce in Kokkola has to follow common rules and standards that are followed throughout the Marine group. These common provisions include that the purchase of goods applies the use of the Incoterm FCA and different sourcing methods.
The purchase department in Rolls-Royce Oy buys products from suppliers worldwide. Most of the sub-contractors are located in Kokkola and its vicinity. Because the suppliers are located so close by, frequent deliveries between the company and the sub-contractors have therefore occurred. The research in this thesis was about how the company can effectuate their logistics costs by using a Milk run.
When planning the Milk run, the common provisions within Rolls-Royce Marine where considered. The company's needs for transports to and from the sub-contractors that cooperates in the Milk run, were also taken into consideration. A planned schedule for the transport of the Milk run was also made. This schedule was also made and prepared to fulfill Rolls-Royce’s needs of transport to and from the sub-contractors.
Examples for the transportation in the Milk run were presented and the costs for the examples calculated. The costs were then compared with the existing transportation costs and the result of the comparison was the conclusion of the research in the thesis.