Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Naudanlihan tilamyynnin toteutustapoja

Isoheikkilä, Jukka (2013)

 
Avaa tiedosto
Isoheikkila_Jukka.pdf (514.0Kt)
Lataukset: 


Isoheikkilä, Jukka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811346
Tiivistelmä
Naudanlihan myynti tilalta suoraan asiakkaille on vaihtoehto nautojen myymiselle teurastamoon ja lihateollisuuden käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää naudanlihan tilamyynnin toteutustapoja, sekä koota tietoa myynnin aloittamisen ja harjoittamisen vaatimuksista.

Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin haastattelemalla yrittäjiä, jotka harjoittavat naudanlihan tilamyyntiä. Haastatteluissa saatiin tietoa siitä, millaisia asioita on otettava huomioon naudanlihan tilamyynnin toteutuksen eri vaiheista.

Tutkimuksen mukaan lihan tilamyyntiä harjoitetaan erikokoisilla tiloilla. Yleensä toimintamalli lihan käsittelyssä on, että ulkopuolinen taho teurastaa ja paloittelee lihat, minkä jälkeen tuottajat myyvät sen eri menetelmillä asiakkaille. Myynnin toteutustavat vaihtelevat sen mukaan millaisia määriä lihaa tilalta myytiin.

Myyntiin kuuluu olennaisena osana elintarvikehygienialaki ja sen vaatimuksien noudattaminen naudanlihan kuljetuksessa, varastoinnissa ja myynnissä. Elintarvikehygienialaissa on erilaisia rajoitteita ja vaatimuksia riippuen myyntitoiminnan laajuudesta ja toimintatavoista. Kylmäketjusta huolehtiminen on ensisijaisen tärkeää.

Tilamyynnin aloittamisessa on tärkeää selvittää hygieniavaatimukset juuri sellaiselle toiminnalle, jota aikoo harjoittaa. Aloittamisessa tärkeää on suunnitella lihan markkinointi ja miettiä asiakasryhmät. Ennen aloittamista olisi hyvä löytää luotettavat yhteistyökumppanit, jotta toiminta sujuisi häiriöttömästi.

Tilamyynti on toteutuskelpoinen vaihtoehto naudanlihan myymiseksi. Tilamyyntiin liittyy kuitenkin paljon epävarmuustekijöitä, kuten teurastuksen ja lihan käsittelypalveluiden saatavuus sekä kysynnän epätasaisuus. Ennen aloittamista pitää harkita, onko valmis käyttämään aikaa tilamyynnin toteuttamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste