Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Monikanavaisuus ja sen hyödyntäminen pankkipalveluissa. Tutkimus Savonlinnan Danske Bankin asiakkaiden näkemyksistä.

Hakkarainen, Pauliina (2013)

 
Avaa tiedosto
Hakkarainen_Pauliina.pdf (626.5Kt)
Lataukset: 


Hakkarainen, Pauliina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811353
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on pankkipalveluiden monikanavaisuus. Kiinnostus aiheen tutkimiseen syntyi asian ajankohtaisuudesta, sillä pankit tarjoavat asiakkailleen palvelujaan entistä monikanavaisemmin. Tässä opinnäytetyössä tutkin, mitä on Danske Bankin monikanavaisuus ja miten asiakkaat hyödyntävät sitä pankkiasioinnissaan. Tavoitteena on saada tietoa siitä, mitä eri asiointikanavia Danske Bank tarjoaa, sekä kuinka hyvin asiakkaat ovat tietoisia niistä. Lisäksi selvitän, kuinka aktiivisesti eri asiointikanavat ovat asiakkailla käytössään.

Opinnäytetyön toimeksiantajana on Danske Bank Oyj:n Savonlinnan konttori. Danske Bank –konsernilla on toimintaa 14 eri maassa ja se tarjoaa pankkipalveluita henkilö-, yritys- ja yhteisöasiakkaille. Tutkimukseni aiheeseen liittyen löytyi muutamia aikaisempia opinnäytetöitä pankkialalta. Näissä tutkimuksissa on hyödyllistä aineistoa, johon voin verrata omia tutkimustuloksiani.

Tutkimuksen teoriaosuus koostuu monikanavaisuudesta ja siihen liittyvistä käsitteistä. Teoriapohjana on käytetty aiheeseen liittyvän kirjallisuuden lisäksi myös aikaisempia tutkimuksia.

Käytännön tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto on kerätty puhelinhaastatteluna. Kysely on tehty niille Danske Bank Savonlinnan asiakkaille, joilla on voimassa oleva sopimus Danske Bankin verkkopankkitunnuksista. Tutkimuksestani kävi ilmi, että pankkiasiointi on yhä suuremmassa määrin itsepalvelua, esimerkiksi verkkoasiointia verkkopankissa. Verkkopankki nousi tutkimustuloksissani suosituimmaksi asiointikanavaksi. Vaikka itsepalvelu todettiinkin nopeaksi, helpoksi ja edulliseksi tavaksi pitää huolta omasta taloudestaan, ei henkilökohtaisen palvelun arvostus ole vähentynyt. Asiakkaat haluavat verkkoasioinnin rinnalle perinteistä henkilökohtaista palvelua, erityisesti laina- ja sijoitusasioissa. Uusimpien asiointikanavien, kuten mobiili- ja tabletpankin tietoisuus ja käyttö, on tutkimukseni mukaan vähäistä. Syyt käyttämättömyyteen löytyivät lähinnä teknisten laitteiden puutteesta tai teknillisestä osaamisesta.

Mahdollinen jatkotutkimusaihe voisi käsitellä monikanavaisen pankkiasioinnin markkinoinnin kehittämistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste