Palvelukeskuksen työnantajatilitysprosessi
Helenius, Heini (2013)
Helenius, Heini
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811454
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajaorganisaatioon työohjeet ja täsmäytystaulukot työnantajatilitysten suorittamista varten. Tarkoituksena oli kehittää tilitysprosessin suorittamista ja vähentää virheiden mahdollisuutta. Lisäksi pyrittiin yhtenäistämään toimintatapoja organisaation eri toimipisteissä. Opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajan toiveesta ja selkeästä tarpeesta kyseiseen oppaaseen. Toimeksiantajana oli
julkisen sektorin palvelukeskus, joka toimii useammalla paikkakunnalla ympäri Suomea ja tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita asiakkailleen.
Työn teoriaosuus muodostuu palkkahallinnon ja palkanlaskennan kuvauksesta sekä tilitysprosessin ja sitä koskevan lainsäädännön käsittelystä. Empiirisessä osuudessa kuvataan kehittämistehtävänä olleiden tilitysohjeiden ja täsmäytystaulukoiden teon etenemistä ja toimintaperiaatteita. Empiirisessä osuudessa käsitellään lisäksi valmiin tilitysohjeistuksen ja täsmäytystaulukoiden käytöstä tehdyn kyselytutkimuksen tuloksia. Kyselytutkimus suoritettiin noin kaksi kuukautta tilitysohjeiden ja täsmäytystaulukoiden käyttöönoton jälkeen. Kyselytutkimuksen avulla haluttiin selvittää kuinka laajasti ohjeet ja taulukot on otettu organisaatiossa käyttöön ja kuinka tyytyväisiä niiden sisältöön ollaan.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että tilitysohjeiden ja täsmäytystaulukoiden toimivuuteen oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Eroja muodostui kuitenkin eri toimipisteiden välille. Erityisesti Turun ja Porin toimipisteissä täsmäytystaulukoiden toimivuuteen ja luotettavuuteen ei oltu tyytyväisiä. Myös käyttöönotto oli sujunut kohtuullisesti. Yli puolet vastaajista oli jo ottanut tilitysohjeet ja täsmäytystaulukot käyttöön. Toimeksiantajan tavoitteena
oli, että täsmäytystaulukot otettaisiin käyttöön kaikkien niiden asiakkaiden osalta, joille ne toimintaperiaatteeltaan sopivat. Osa vastaajista kuitenkin piti täsmäytystaulukoita vielä liian epäluotettavina ja ajatteli niiden sisältävän liikaa virheitä, jotta niitä voisi ottaa käyttöön. 
julkisen sektorin palvelukeskus, joka toimii useammalla paikkakunnalla ympäri Suomea ja tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita asiakkailleen.
Työn teoriaosuus muodostuu palkkahallinnon ja palkanlaskennan kuvauksesta sekä tilitysprosessin ja sitä koskevan lainsäädännön käsittelystä. Empiirisessä osuudessa kuvataan kehittämistehtävänä olleiden tilitysohjeiden ja täsmäytystaulukoiden teon etenemistä ja toimintaperiaatteita. Empiirisessä osuudessa käsitellään lisäksi valmiin tilitysohjeistuksen ja täsmäytystaulukoiden käytöstä tehdyn kyselytutkimuksen tuloksia. Kyselytutkimus suoritettiin noin kaksi kuukautta tilitysohjeiden ja täsmäytystaulukoiden käyttöönoton jälkeen. Kyselytutkimuksen avulla haluttiin selvittää kuinka laajasti ohjeet ja taulukot on otettu organisaatiossa käyttöön ja kuinka tyytyväisiä niiden sisältöön ollaan.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että tilitysohjeiden ja täsmäytystaulukoiden toimivuuteen oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Eroja muodostui kuitenkin eri toimipisteiden välille. Erityisesti Turun ja Porin toimipisteissä täsmäytystaulukoiden toimivuuteen ja luotettavuuteen ei oltu tyytyväisiä. Myös käyttöönotto oli sujunut kohtuullisesti. Yli puolet vastaajista oli jo ottanut tilitysohjeet ja täsmäytystaulukot käyttöön. Toimeksiantajan tavoitteena
oli, että täsmäytystaulukot otettaisiin käyttöön kaikkien niiden asiakkaiden osalta, joille ne toimintaperiaatteeltaan sopivat. Osa vastaajista kuitenkin piti täsmäytystaulukoita vielä liian epäluotettavina ja ajatteli niiden sisältävän liikaa virheitä, jotta niitä voisi ottaa käyttöön.
