Saavutusjärjestelmät peleissä
Jaakkola, Janne (2013)
Jaakkola, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911535
Tiivistelmä
Saavutusjärjestelmät ovat peleihin kehitettyjä pelaajan tehtävä- ja palkitsemisjärjestelmiä. Saavutukset on suunniteltu laajentamaan pelikokemusta monipuolisella tekemisellä, mutta ei rajoittamaan pelin keskeistä etenemistä. Vaikka saavutuksilla on usean vuosikymmenen historia, ne ovat nousseet vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana suureen suosioon. Tavoitteeni opinnäytetyössäni oli tutkia mitä saavutusjärjestelmät ovat ja miten saavutuksia voi hyödyntää peleissä.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, jossa tutkin mistä ominaisuuksista saavutusjärjestelmät ja saavutukset koostuvat, sekä esimerkkitapauksen tutkimuksesta, jossa tutkin miten Hay Day -mobiilipelissä (Supercell Oy, 2012) on hyödynnetty saavutuksia. Lisäksi käyn läpi saavutusten historian, mitä keskeisiä visuaalisia elementtejä niistä löytyy ja mistä niiden ansainnan logiikka koostuu.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, jossa tutkin mistä ominaisuuksista saavutusjärjestelmät ja saavutukset koostuvat, sekä esimerkkitapauksen tutkimuksesta, jossa tutkin miten Hay Day -mobiilipelissä (Supercell Oy, 2012) on hyödynnetty saavutuksia. Lisäksi käyn läpi saavutusten historian, mitä keskeisiä visuaalisia elementtejä niistä löytyy ja mistä niiden ansainnan logiikka koostuu.