Lastensuojelun avohuollon ja varhaiskasvatuksen välinen yhteistyö Eurassa
Hiljanen, Heidi (2013)
Hiljanen, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää lastensuojelun avohuollon ja varhaiskasvatuksen välistä yhteistyötä Eurassa. Tavoitteena oli luoda konkreettinen malli, siitä miten toimia kun huoli lapsesta herää sekä kehittää yhteistyötä lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä. Kehittäminen lähti liikkeelle tarpeesta päästä tukemaan lasta ja perhettä aiempaa varhaisemmassa vaiheessa. Lapsen ja hänen perheensä tukeminen varhaisessa vaiheessa on usein vähäisempää kuin puuttuminen esimerkiksi nuoren ja hänen perheensä elämään. Kehittämishankeen toiseksi osapuoleksi lastensuojelun lisäksi päädyttiin pyytämään varhaiskasvatusta, koska suurin osa lapsista on viimeistään esikouluaikana varhaiskasvatuksen piirissä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään lapsesta tulleen lastensuojeluilmoituksen käsittelyä ja varhaiskasvatusikäiselle tarjottavia lastensuojelun avohuollon tukitoimia, varhaiskasvatusta yleisesti sekä yhteistyötä. Lastensuojelun osuus perustuu pitkälti omiin ja työyhteisön työn kautta tulleisiin kokemuksiin sekä ammattikirjallisuuteen. Varhaiskasvatusta koskeva osio perustuu pitkälti ammattikirjallisuuteen sekä verkkosivuilta saatuun tietoon.
Kehittäminen tehtiin toimintatutkimuksena, jolloin työskentely tapahtuu lähellä käytäntöä. Kehittämisen menetelmänä oli työkonferenssi. Työkonferensseja pidettiin kolme kevään 2012 aikana. Työkonferensseissa pohdittiin ensin yhteistyön tavoitetilaa, sen jälkeen esteitä tavoitetilaan pääsyyn. Esteiden jälkeen pohdittiin ratkaisuja esteiden poistamiseksi. Ratkaisujen pohjalta kehitettiin toimintamalli, jonka mukaan jatkossa toimitaan.
Kehittämistuloksena saatiin luotua huolipolku -niminen toimintamalli, jonka mukaan edetään huolen herätessä lapsesta. Huolipolussa on kirjattuna myös muu varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun avohuollon välillä tehtävä yhteistyö. Kehittämisen myötä tietoisuus kehittämisessä mukana olleiden työstä lisääntyi ja yhteistyö sai hyvän alun vielä parempaan yhteistyöhön. Toimintamallia aletaan viedä käytäntöön toukokuusta 2013 alkaen. Huolipolku -toimintamallista on mahdollista muokata malli myös avohuollon lastensuojelun ja muiden lasten kanssa toimivien tahojen välille. Tavoitteena on, että huolipolku -toimintamallista tulee konkreettinen työväline perustyön arkeen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään lapsesta tulleen lastensuojeluilmoituksen käsittelyä ja varhaiskasvatusikäiselle tarjottavia lastensuojelun avohuollon tukitoimia, varhaiskasvatusta yleisesti sekä yhteistyötä. Lastensuojelun osuus perustuu pitkälti omiin ja työyhteisön työn kautta tulleisiin kokemuksiin sekä ammattikirjallisuuteen. Varhaiskasvatusta koskeva osio perustuu pitkälti ammattikirjallisuuteen sekä verkkosivuilta saatuun tietoon.
Kehittäminen tehtiin toimintatutkimuksena, jolloin työskentely tapahtuu lähellä käytäntöä. Kehittämisen menetelmänä oli työkonferenssi. Työkonferensseja pidettiin kolme kevään 2012 aikana. Työkonferensseissa pohdittiin ensin yhteistyön tavoitetilaa, sen jälkeen esteitä tavoitetilaan pääsyyn. Esteiden jälkeen pohdittiin ratkaisuja esteiden poistamiseksi. Ratkaisujen pohjalta kehitettiin toimintamalli, jonka mukaan jatkossa toimitaan.
Kehittämistuloksena saatiin luotua huolipolku -niminen toimintamalli, jonka mukaan edetään huolen herätessä lapsesta. Huolipolussa on kirjattuna myös muu varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun avohuollon välillä tehtävä yhteistyö. Kehittämisen myötä tietoisuus kehittämisessä mukana olleiden työstä lisääntyi ja yhteistyö sai hyvän alun vielä parempaan yhteistyöhön. Toimintamallia aletaan viedä käytäntöön toukokuusta 2013 alkaen. Huolipolku -toimintamallista on mahdollista muokata malli myös avohuollon lastensuojelun ja muiden lasten kanssa toimivien tahojen välille. Tavoitteena on, että huolipolku -toimintamallista tulee konkreettinen työväline perustyön arkeen.