Työhyvinvointi puhdistuspalvelualalla ja esimies sen edistäjänä : Case: SOL Palvelut Oy
Matilainen, Riikka (2013)
Matilainen, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811391
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on SOL Palvelut Oy. Työssä selvitettiin työntekijöiden työhyvinvointiin vaikuttavia asioita ja kuinka esimies voi edistää työntekijöiden työhyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisesti teemahaastatteluin. Haastattelin yhdeksää yrityksen siivoustyöntekijää. Siivoustyön fyysistä kuormitusta mitattiin askelmittareilla. Työntekijät saivat ilmaista tuntemansa stressin tasoa työpäivän aikana.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että esimies ei tiedota riittävästi työntekijöitä. Osa työntekijöistä koki epäoikeudenmukaista kohtelua. Esimies ei myöskään antanut riittävästi palautetta työntekijöille. Haastattelujen mukaan merkittävimpiä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä on esimiestyö kokonaisuudessaan. Hyvä esimies kuuntelee työntekijöitään, on ymmärtäväinen ja oikeudenmukainen sekä on kiinnostunut työntekijöiden jaksamisesta. Esimiehen tulee luottaa työntekijöihinsä, tiedottaa asioista ja hänellä on oltava hyvät vuorovaikutustaidot.
Jatkossa tutkimuksesta saatuja tuloksia voisi hyödyntää kehitettäessä esimies ja työntekijöiden välistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisesti teemahaastatteluin. Haastattelin yhdeksää yrityksen siivoustyöntekijää. Siivoustyön fyysistä kuormitusta mitattiin askelmittareilla. Työntekijät saivat ilmaista tuntemansa stressin tasoa työpäivän aikana.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että esimies ei tiedota riittävästi työntekijöitä. Osa työntekijöistä koki epäoikeudenmukaista kohtelua. Esimies ei myöskään antanut riittävästi palautetta työntekijöille. Haastattelujen mukaan merkittävimpiä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä on esimiestyö kokonaisuudessaan. Hyvä esimies kuuntelee työntekijöitään, on ymmärtäväinen ja oikeudenmukainen sekä on kiinnostunut työntekijöiden jaksamisesta. Esimiehen tulee luottaa työntekijöihinsä, tiedottaa asioista ja hänellä on oltava hyvät vuorovaikutustaidot.
Jatkossa tutkimuksesta saatuja tuloksia voisi hyödyntää kehitettäessä esimies ja työntekijöiden välistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta.