Mechanical design of an advanced self-aligning mounting system
Widner, Sakarias (2013)
Widner, Sakarias
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255035
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Wärtsilä Ship Powerin kanssa. Tämän työn tarkoitus oli suunnitella moottorityynyjen ja moottorilohkon välissä sijaitsevat kiinnikkeet, joita käytetään Wärtsilän 12V46F-moottorin joustavassa kiinnitysjärjestelmässä. Kiinnitysjärjestelmässä käytetään ilmatyynyjä joustavina kiinnityselementteinä parantamaan moottorin eristystä ja välttämään moottorin toistuvia uudelleenlinjauksia, jota pehmeät elementit vaativat.
Opinnäytetyö perustuu kahteen aiempaan tutkimukseen. Ensimmäisen tutkimuksen tarkoitus oli tutkia voimia, joille ilmatyynyt ovat alttiina. Tuloksena oli Excel-työkalu, joka laskee ilmatyynyihin vaikuttavat reaktiovoimat. Toinen tutkimus keskittyi kiinnitysjärjestelmän suunnitteluun. Tuloksena oli täydellinen 3D-kokoonpano kiinnitysjärjestelmästä.
Tämä opinnäytetyö sisältää teoriaosion, jossa selitetään viranomaisten vaatimuksia laivamoottoreiden suunnittelua varten. Elementtimenetelmä selitetään ja sitä käytetään rakenteellisessa analyysissä laskemaan jännitteet ja siirtymä, jotka moottorin kuorma ja aallokoiden kaltevuudet aiheuttavat.
Tämän tutkimuksen lopputulos on suunnittelu moottorikiinnikkeistä. Lopussa esitetään kustannusarvio joka vertailee tuotantokustannuksia tuloksena olevasta rakenteesta aiemmin tehtyyn rakenteeseen.
Opinnäytetyö perustuu kahteen aiempaan tutkimukseen. Ensimmäisen tutkimuksen tarkoitus oli tutkia voimia, joille ilmatyynyt ovat alttiina. Tuloksena oli Excel-työkalu, joka laskee ilmatyynyihin vaikuttavat reaktiovoimat. Toinen tutkimus keskittyi kiinnitysjärjestelmän suunnitteluun. Tuloksena oli täydellinen 3D-kokoonpano kiinnitysjärjestelmästä.
Tämä opinnäytetyö sisältää teoriaosion, jossa selitetään viranomaisten vaatimuksia laivamoottoreiden suunnittelua varten. Elementtimenetelmä selitetään ja sitä käytetään rakenteellisessa analyysissä laskemaan jännitteet ja siirtymä, jotka moottorin kuorma ja aallokoiden kaltevuudet aiheuttavat.
Tämän tutkimuksen lopputulos on suunnittelu moottorikiinnikkeistä. Lopussa esitetään kustannusarvio joka vertailee tuotantokustannuksia tuloksena olevasta rakenteesta aiemmin tehtyyn rakenteeseen.