Perehdytysprosessin kehittäminen toimeksiantajayrityksessä
Kokko, Rosa (2013)
Kokko, Rosa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168916
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajayrityksen ravintolan perehdytysprosessia. Perehdytysprosessin kehittäminen sisältää perehdytyksen systemaattisuuden, tasalaatuisuuden ja seurannan kehittämistä. Kehittäminen on toteutettu laatimalla toimeksiantajayritykselle käytännönläheinen produkti.
Toimeksiantajayritys on globaali huonekalujen ja kodinsisustustuotteiden myyjä. Toimeksiantajayrityksessä toimii myös sen oma ravintola. Tämä opinnäytetyö keskittyy ravintolan perehdytysprosessin kehittämiseen.
Perehdyttäminen on ensimmäinen vaihe uuden työntekijän kehittämisessä yrityksen sisällä. Perehdyttäminen on työnantajan laillinen velvoite, mutta osana henkilöstön kehittämistä myös paljon enemmän. Perehdyttämisen avulla voidaan jalkauttaa strategiaa.
Produktin tavoitteena on kehittää perehdytysprosessia toimeksiantajayrityksessä. Produkti on kolmeosainen ja koostuu perehdytyskansiosta, perehdytyslistasta ja perehdytyksen seurantakeskustelun rungosta.
Perehdytyskansio on kattava opas ravintolatyöntekijän työhön. Perehdytyskansio toimii uuden työntekijän perehtymisen tukena. Toisaalta perehdytyskansion sisältö muodostaa rungon perehdytyksen sisällölle, jolloin perehdytys on tasalaatuista kaikille uusille työntekijöille.
Perehdytyskansion sisältö vastaa perehdytyslistaa, joka toimii kummin muistilistana perehdytyksen aikana. Perehdytyslistaan on kerätty kaikki perehdytettävät asiat laajoiksi kokonaisuuksiksi, jotka on selitetty auki perehdytyskansiossa. Perehdytyslistan ansiosta perehdytys on systemaattisempaa. Perehdytyslista toimii myös perehdytyksen seurannan tukena.
Perehdytyksen seurantakeskustelun runko toimii sisältönä perehdytyksen seurantakeskustelulle. Seurantakeskustelussa varmistetaan perehdytyksen riittävyys ja onnistuminen sekä ohjataan uuden työntekijän kehitystä. Produktin kolme osaa tukevat toisiaan muodostaen hyödyllisen kokonaisuuden toimeksiantajayrityksen perehdyttämisen kehittämiseksi.
Toimeksiantajayritys on globaali huonekalujen ja kodinsisustustuotteiden myyjä. Toimeksiantajayrityksessä toimii myös sen oma ravintola. Tämä opinnäytetyö keskittyy ravintolan perehdytysprosessin kehittämiseen.
Perehdyttäminen on ensimmäinen vaihe uuden työntekijän kehittämisessä yrityksen sisällä. Perehdyttäminen on työnantajan laillinen velvoite, mutta osana henkilöstön kehittämistä myös paljon enemmän. Perehdyttämisen avulla voidaan jalkauttaa strategiaa.
Produktin tavoitteena on kehittää perehdytysprosessia toimeksiantajayrityksessä. Produkti on kolmeosainen ja koostuu perehdytyskansiosta, perehdytyslistasta ja perehdytyksen seurantakeskustelun rungosta.
Perehdytyskansio on kattava opas ravintolatyöntekijän työhön. Perehdytyskansio toimii uuden työntekijän perehtymisen tukena. Toisaalta perehdytyskansion sisältö muodostaa rungon perehdytyksen sisällölle, jolloin perehdytys on tasalaatuista kaikille uusille työntekijöille.
Perehdytyskansion sisältö vastaa perehdytyslistaa, joka toimii kummin muistilistana perehdytyksen aikana. Perehdytyslistaan on kerätty kaikki perehdytettävät asiat laajoiksi kokonaisuuksiksi, jotka on selitetty auki perehdytyskansiossa. Perehdytyslistan ansiosta perehdytys on systemaattisempaa. Perehdytyslista toimii myös perehdytyksen seurannan tukena.
Perehdytyksen seurantakeskustelun runko toimii sisältönä perehdytyksen seurantakeskustelulle. Seurantakeskustelussa varmistetaan perehdytyksen riittävyys ja onnistuminen sekä ohjataan uuden työntekijän kehitystä. Produktin kolme osaa tukevat toisiaan muodostaen hyödyllisen kokonaisuuden toimeksiantajayrityksen perehdyttämisen kehittämiseksi.