Kirjaamisohjeen kehittäminen Pegasos-potilastietojärjestelmään
Inkinen, Marita (2013)
Inkinen, Marita
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410684
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää kirjaamisohje Pegasos-potilastietojärjestelmään. Kirjaamisohje tuli
Keski-Satakunnan terveydenhuollon kuntayhtymän käyttöön. Ohje koskee Asiakkaan yhteydenotto – valikkoa, jota käytetään lääkärien vastaanotolla. Tavoitteena oli tehdä ohje, joka lisää tuotetun tiedon luotettavuutta ja helpottaa hoitajien työtä. Kirjaamisohjetta lähdettiin kehittämään, koska kirjaaminen oli koettu ajoittain ongelmalliseksi.
Opinnäytetyö tehtiin käyttämällä toimintatutkimusta tutkimusmenetelmänä. Toimintatutkimus soveltuu hyvin käytännöstä lähtevien ongelmien tutkimiseen ja niihin liittyvien parannusehdotusten kehittämiseen.
Työn teoreettisessa osuudessa käydään läpi lait ja asetukset, jotka määrittävät kirjaamista. Asetus hoitoon pääsyn toteuttamisesta määrää vahvasti mitä ja miten asiakkaan yhteydenotto ja ajanvaraus kirjataan, tässä työssä keskitytään siis siihen. Tästä asetuksesta käytetään myös nimitystä hoitotakuu.
Ensin kartoitettiin kirjaamisen nykytila havainnoimalla hoitajia työssään, tekemässä asiakkaan yhteydenoton kirjauksia vuonna 2011. Havaintoja tehtiin Harjavallan, Nakkilan ja Kokemäen terveyskeskuksessa (N=44). Havainnoista muodostettiin prosessikaavio, jonka avulla lähdettiin suunnittelemaan varsinaista kirjaamisohjetta. Kirjaamisohje oli lääkärien vastaanoton hoitajilla käytössään noin kuukauden ajan vuonna 2012, jonka jälkeen heiltä kerättiin suullinen palaute ohjeen käytöstä ja he saivat esittää parannusehdotuksia. Tämän jälkeen tehtiin uusi versio ohjeesta, joka annettiin hoitajien käyttöön ja kuukauden päästä kesäkuussa 2012 suoritettiin teemahaastattelu viidelle Harjavallan terveysaseman hoitajalle.
Haastattelujen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että kirjaamisohje koettiin tarpeelliseksi. Sen käyttö koettiin tarpeelliseksi etenkin uusille työntekijöille. Kirjaamisohjetta pidettiin helposti ymmärrettävänä, selkeänä ja helppolukuisena. Se oli haastateltavien mielestä kattava ja sisälsi kaiken tarpeellisen tiedon asiakkaan yhteydenoton kirjaamiseen. Sitä pidettiin laadukkaana ja hoitotyötä palvelevana.
Jatkossa kirjaamisohjetta tulisi edelleen kehittää, Pegasos-potilastietojärjestelmän päivityksen yhteydessä. Kirjaamisohjeita voisi kehittää myös muihin potilastietojärjestelmän valikoihin. Kirjaamisohjetta voisi käyttää kaikki terveyskeskukset, joissa on Pegasos käytössä.
Keski-Satakunnan terveydenhuollon kuntayhtymän käyttöön. Ohje koskee Asiakkaan yhteydenotto – valikkoa, jota käytetään lääkärien vastaanotolla. Tavoitteena oli tehdä ohje, joka lisää tuotetun tiedon luotettavuutta ja helpottaa hoitajien työtä. Kirjaamisohjetta lähdettiin kehittämään, koska kirjaaminen oli koettu ajoittain ongelmalliseksi.
Opinnäytetyö tehtiin käyttämällä toimintatutkimusta tutkimusmenetelmänä. Toimintatutkimus soveltuu hyvin käytännöstä lähtevien ongelmien tutkimiseen ja niihin liittyvien parannusehdotusten kehittämiseen.
Työn teoreettisessa osuudessa käydään läpi lait ja asetukset, jotka määrittävät kirjaamista. Asetus hoitoon pääsyn toteuttamisesta määrää vahvasti mitä ja miten asiakkaan yhteydenotto ja ajanvaraus kirjataan, tässä työssä keskitytään siis siihen. Tästä asetuksesta käytetään myös nimitystä hoitotakuu.
Ensin kartoitettiin kirjaamisen nykytila havainnoimalla hoitajia työssään, tekemässä asiakkaan yhteydenoton kirjauksia vuonna 2011. Havaintoja tehtiin Harjavallan, Nakkilan ja Kokemäen terveyskeskuksessa (N=44). Havainnoista muodostettiin prosessikaavio, jonka avulla lähdettiin suunnittelemaan varsinaista kirjaamisohjetta. Kirjaamisohje oli lääkärien vastaanoton hoitajilla käytössään noin kuukauden ajan vuonna 2012, jonka jälkeen heiltä kerättiin suullinen palaute ohjeen käytöstä ja he saivat esittää parannusehdotuksia. Tämän jälkeen tehtiin uusi versio ohjeesta, joka annettiin hoitajien käyttöön ja kuukauden päästä kesäkuussa 2012 suoritettiin teemahaastattelu viidelle Harjavallan terveysaseman hoitajalle.
Haastattelujen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että kirjaamisohje koettiin tarpeelliseksi. Sen käyttö koettiin tarpeelliseksi etenkin uusille työntekijöille. Kirjaamisohjetta pidettiin helposti ymmärrettävänä, selkeänä ja helppolukuisena. Se oli haastateltavien mielestä kattava ja sisälsi kaiken tarpeellisen tiedon asiakkaan yhteydenoton kirjaamiseen. Sitä pidettiin laadukkaana ja hoitotyötä palvelevana.
Jatkossa kirjaamisohjetta tulisi edelleen kehittää, Pegasos-potilastietojärjestelmän päivityksen yhteydessä. Kirjaamisohjeita voisi kehittää myös muihin potilastietojärjestelmän valikoihin. Kirjaamisohjetta voisi käyttää kaikki terveyskeskukset, joissa on Pegasos käytössä.