Kirjastot blogosfäärissä : Miten kirjastot hyödyntävät blogeja viestinnässä?
Ronkainen, Maaria (2013)
Ronkainen, Maaria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011814
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia blogeja kirjastoilla on ja miten niitä hyödynnetään asiakas- ja markkinointiviestinnässä. Työssä selvitettiin myös kirjoitusaktiivisuutta sekä sitä, osallistuvatko lukijat keskusteluun kommentoimalla blogeissa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, sisällönanalyysiä sekä kvantifiointia numeeristen tulosten selvittämiseksi. Tutkimukseen valittiin kolmekymmentä suomalaista kirjastoaiheista blogia, joista kymmenen oli yleisten kirjastojen, kymmenen tieteellisten kirjastojen sekä kymmenen muiden kirjastoammattilaisten kirjoittamaa blogia. Erilaisten tahojen ylläpitämiä blogeja valittiin melko sattumanvaraisesti, mutta kattavasti. Tärkeimpänä valintakriteerinä oli, että blogi on edelleen toiminnassa.
Tutkimuksessa selvisi, että kirjastot käyttävät blogeja eniten kirjastoarjen tutuksi tekemiseen ja tiedottamiseen. Myös aineistovinkkausta tai -esittelyä harjoitettiin monessa blogissa. Blogeja päivitetään keskimäärin alle neljä kertaa kuussa.
Blogit ovat osa sosiaalista mediaa, johon kuuluu keskustelevuus. Tutkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että kommentointi blogeissa on yleisesti melko vähäistä. Blogiviestintää voisikin siis kehittää siihen suuntaan, että kirjoitukset herättäisivät keskustelua. Myös blogien saavutettavuus vaikuttaa tähän.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, sisällönanalyysiä sekä kvantifiointia numeeristen tulosten selvittämiseksi. Tutkimukseen valittiin kolmekymmentä suomalaista kirjastoaiheista blogia, joista kymmenen oli yleisten kirjastojen, kymmenen tieteellisten kirjastojen sekä kymmenen muiden kirjastoammattilaisten kirjoittamaa blogia. Erilaisten tahojen ylläpitämiä blogeja valittiin melko sattumanvaraisesti, mutta kattavasti. Tärkeimpänä valintakriteerinä oli, että blogi on edelleen toiminnassa.
Tutkimuksessa selvisi, että kirjastot käyttävät blogeja eniten kirjastoarjen tutuksi tekemiseen ja tiedottamiseen. Myös aineistovinkkausta tai -esittelyä harjoitettiin monessa blogissa. Blogeja päivitetään keskimäärin alle neljä kertaa kuussa.
Blogit ovat osa sosiaalista mediaa, johon kuuluu keskustelevuus. Tutkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että kommentointi blogeissa on yleisesti melko vähäistä. Blogiviestintää voisikin siis kehittää siihen suuntaan, että kirjoitukset herättäisivät keskustelua. Myös blogien saavutettavuus vaikuttaa tähän.