Tilitoimiston asiakaskannattavuus
Salonen, Anita (2013)
Salonen, Anita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911627
Tiivistelmä
Tilitoimistojen toimintaprosessien tehostamista, sähköisten palvelujen käyttöönottoa ja palvelujen tuotteistamista on tutkittu viime vuosina paljonkin, mutta pienten tilitoimistojen asiakaskannattavuutta on tutkittu hyvin vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen asiakaskannattavuuden tilanne ja etsiä syitä kannattaviin ja kannattamattomiin asiakkuuksiin sekä pohtia keinoja kannattavuuden parantamiseksi.
Viitekehyksessä käsiteltiin aiheeseen liittyvää teoriaa monipuolisesti, kuten toimintolaskentaa, asiakaskannattavuutta, asiakkuuksien johtamista, palvelujen tuotteistamista ja hinnoittelua. Asiakaskannattavuuden selvittämiseksi toimeksiantajayrityksen työntekijät kirjasivat kuukauden ajalta kaiken tekemäänsä asiakastyöhön kuluneen ajan. Ajankäyttötiedot kerättiin yhteen asiakkaittain ja toiminnoittain ja lisättiin vastaavat asiakkaiden liikevaihdot. Tehdyn asiakastyötunnin kokonaiskustannukset selvitettiin, ja asiakkaan tuottojen ja kustannusten erotuksena saatiin asiakastulos.
Toimeksiantajayrityksen asiakkaista yli kaksi kolmasosaa (71 %) oli kannattavia ja yksi asiakas kymmenestä (9 %) oli tappiollinen. Tutkimuksen tulokset osoittivat pienempien asiakkaiden olevan oletettua kannattavampia. Vientiperusteisesti veloitettava kirjanpitotyö oli tuottavinta. Tilinpäätöstyötä oli jäänyt veloittamatta. Suurempien asiakasyritysten kannattavuutta näyttivät laskevan muiden taloushallinnon palvelujen käyttö ja asiakkaiden toimittaman materiaalin puutteellisuus. Tiedot vahvistavat aiempien tilitoimistoalan tutkimusten tuloksia palkanlaskentatyön ja työllistävien asiakkaiden kannattamattomuudesta sekä laskuttamattomasta työstä. Kannattavuutta parantaa hinnoittelun korjaaminen, kaiken asiakastyön veloittaminen ja sähköisen taloushallinnon lisääminen.
Tutkimuksessa rakennettua asiakaskannattavuuden selvittämisen toimintamallia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä asiakaskannattavuuksien seurannassa sekä apuna palvelujen tuotteistamisessa ja palvelupakettien hintojen määrittelyssä. Myös muut vastaavat yritykset voivat hyödyntää toimintamallia asiakaskannattavuusselvityksissä.
Viitekehyksessä käsiteltiin aiheeseen liittyvää teoriaa monipuolisesti, kuten toimintolaskentaa, asiakaskannattavuutta, asiakkuuksien johtamista, palvelujen tuotteistamista ja hinnoittelua. Asiakaskannattavuuden selvittämiseksi toimeksiantajayrityksen työntekijät kirjasivat kuukauden ajalta kaiken tekemäänsä asiakastyöhön kuluneen ajan. Ajankäyttötiedot kerättiin yhteen asiakkaittain ja toiminnoittain ja lisättiin vastaavat asiakkaiden liikevaihdot. Tehdyn asiakastyötunnin kokonaiskustannukset selvitettiin, ja asiakkaan tuottojen ja kustannusten erotuksena saatiin asiakastulos.
Toimeksiantajayrityksen asiakkaista yli kaksi kolmasosaa (71 %) oli kannattavia ja yksi asiakas kymmenestä (9 %) oli tappiollinen. Tutkimuksen tulokset osoittivat pienempien asiakkaiden olevan oletettua kannattavampia. Vientiperusteisesti veloitettava kirjanpitotyö oli tuottavinta. Tilinpäätöstyötä oli jäänyt veloittamatta. Suurempien asiakasyritysten kannattavuutta näyttivät laskevan muiden taloushallinnon palvelujen käyttö ja asiakkaiden toimittaman materiaalin puutteellisuus. Tiedot vahvistavat aiempien tilitoimistoalan tutkimusten tuloksia palkanlaskentatyön ja työllistävien asiakkaiden kannattamattomuudesta sekä laskuttamattomasta työstä. Kannattavuutta parantaa hinnoittelun korjaaminen, kaiken asiakastyön veloittaminen ja sähköisen taloushallinnon lisääminen.
Tutkimuksessa rakennettua asiakaskannattavuuden selvittämisen toimintamallia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä asiakaskannattavuuksien seurannassa sekä apuna palvelujen tuotteistamisessa ja palvelupakettien hintojen määrittelyssä. Myös muut vastaavat yritykset voivat hyödyntää toimintamallia asiakaskannattavuusselvityksissä.