Lyhytelokuvan ja nuorten illan tuottaminen Suomen valokuvataiteen museolle
Heikka, Iiris (2013)
Heikka, Iiris
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011869
Tiivistelmä
Vuonna 2013 sosiaalisen median hyödyntäminen osana organisaatioiden markkinointia on kannattavampaa ja tehokkaampaa kuin koskaan aiemmin. Sosiaalisen median eri palvelut tavoittavat etenkin nuoret, joiden on tutkittu käyttävän niitä muita ikäryhmiä enemmän.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja, Suomen valokuvataiteen museo, haluaa tarjota nuorille, 16 – 25-vuotiaille näyttelykävijöille erikseen suunniteltua ohjelmaa. Näin ollen opinnäytteen tavoitteena oli järjestää nuorten ilta ja tuottaa iltaan kiinnostavaa sisältöä lyhytelokuvan muodossa. Illan jälkeen perustettiin Valokuvataiteen museolle oma nuorten ryhmä, joka tuottaa jatkossa nuoria kiinnostavia tapahtumia, työpajoja ja muita projekteja museon tiloissa.
Opinnäyte on produktiivinen ja tuotoksia on yhden sijaan kaksi: Valokuvaelokuva niminen lyhytelokuva ja Photofuss niminen nuorten ilta. Valokuvaelokuvan ensiesitys oli osa nuorten illan ohjelmaa ja se kertoo fiktiivisen tarinan valokuvien roolista ja merkityksestä nykypäivän nuoren ihmisen elämässä. Nuorten ilta on Suomen valokuvataiteen museon historian ensimmäinen ja se toimii lähtölaukauksena Valokuvataiteen museon nuorten ryhmän tulevalle toiminnalle. Illan aikana kerättiin toiminnasta kiinnostuneiden nuorten yhteystietoja, mutta nuorten ryhmään järjestettiin myös avoin haku.
Työ toteutettiin seitsemän kuukauden aikana alkaen syyskuussa 2012 ja päättyen maaliskuussa 2013. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: raportista sekä itse produkteista. Raportissa esitellään toimeksiantaja ja kuvataan produktien tuottaminen. Lisäksi raportti sisältää myös työn tietoperustan ja arviointiosuuden. Tietoperusta koostuu markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, sisältömarkkinoinnista ja tapahtumamarkkinoinnista.
Opinnäytetyön lopputulos oli, että museon Facebook-sivu sai lisää tykkääjiä, nuorten illassa oli läsnä 140 nuorta ja lyhytelokuvaa katsottiin yli 11 000 kertaa. Lisäksi opinnäyte aloitti merkittävän vuorovaikutuksen Suomen valokuvataiteen museon ja sen nuoremman yleisön välillä: nuorten ryhmä perustettiin ja se aloitti toimintansa maaliskuussa 2013. Nuorten ryhmälle luotiin huhtikuussa 2013 myös oma PHOTOFUSS nimeä kantava Facebook-sivu.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja, Suomen valokuvataiteen museo, haluaa tarjota nuorille, 16 – 25-vuotiaille näyttelykävijöille erikseen suunniteltua ohjelmaa. Näin ollen opinnäytteen tavoitteena oli järjestää nuorten ilta ja tuottaa iltaan kiinnostavaa sisältöä lyhytelokuvan muodossa. Illan jälkeen perustettiin Valokuvataiteen museolle oma nuorten ryhmä, joka tuottaa jatkossa nuoria kiinnostavia tapahtumia, työpajoja ja muita projekteja museon tiloissa.
Opinnäyte on produktiivinen ja tuotoksia on yhden sijaan kaksi: Valokuvaelokuva niminen lyhytelokuva ja Photofuss niminen nuorten ilta. Valokuvaelokuvan ensiesitys oli osa nuorten illan ohjelmaa ja se kertoo fiktiivisen tarinan valokuvien roolista ja merkityksestä nykypäivän nuoren ihmisen elämässä. Nuorten ilta on Suomen valokuvataiteen museon historian ensimmäinen ja se toimii lähtölaukauksena Valokuvataiteen museon nuorten ryhmän tulevalle toiminnalle. Illan aikana kerättiin toiminnasta kiinnostuneiden nuorten yhteystietoja, mutta nuorten ryhmään järjestettiin myös avoin haku.
Työ toteutettiin seitsemän kuukauden aikana alkaen syyskuussa 2012 ja päättyen maaliskuussa 2013. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: raportista sekä itse produkteista. Raportissa esitellään toimeksiantaja ja kuvataan produktien tuottaminen. Lisäksi raportti sisältää myös työn tietoperustan ja arviointiosuuden. Tietoperusta koostuu markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, sisältömarkkinoinnista ja tapahtumamarkkinoinnista.
Opinnäytetyön lopputulos oli, että museon Facebook-sivu sai lisää tykkääjiä, nuorten illassa oli läsnä 140 nuorta ja lyhytelokuvaa katsottiin yli 11 000 kertaa. Lisäksi opinnäyte aloitti merkittävän vuorovaikutuksen Suomen valokuvataiteen museon ja sen nuoremman yleisön välillä: nuorten ryhmä perustettiin ja se aloitti toimintansa maaliskuussa 2013. Nuorten ryhmälle luotiin huhtikuussa 2013 myös oma PHOTOFUSS nimeä kantava Facebook-sivu.