Sosiaalisen median käyttö aikuiskoulutuksessa
Hautala, Marko (2013)
Hautala, Marko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112048
Tiivistelmä
Oli vuosi 2011 kun olin kouluttajakollegoideni kanssa kokoontuneena kuulemaan luentoa verkkokoulun käytöstä oppilaitoksessamme. Ensiajatukseni oli tyrmätä koko verkkokoulun käyttö mielikuvissani suoralta kädeltä, mutta tulevat vuodet osoittivat luentoa pitäneen kouluttajakollegan olleen osiltaan oikeassa. Opetuksen monipuolistamisen apuvälineenä verkkokoulu oli oikeanlainen keksintö. Sittemmin mieleeni heräsi ajatus tutkia mitä opiskelijat mahtavat verkko-koulunkäytöstä ajatella.
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millaisena aikuisopiskelijat mieltävät sosiaalisen median käytön opetuksessa. Sosiaalinen media opetuksessa on tässä tarkastelussa rajoitettu vain verkkokoulun ja YouTube:n tarkasteluun, koska aihealue on liian laaja kokonaisvaltaisesti käsiteltäväksi. Tutkimuksessa keräsin vastauksia kysymyslomakkeeseen aikuisopiskelijoita eri koulutusaloilta. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin vastauslomakkeiden avulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytin sisällön analyysia. Tutkimukseni lähtökohtana oli oma mielenkiintoni aiheeseen.
Sosiaalisen median käytön idea opetuksessa on, että opetus ns. viedään oppijoiden luo. Opiskelijat voivat itse esitellä tuotoksiaan verkostolleen. Tutkimustulosten perusteella voin todeta, että aikuisopiskelijat kokevat sosiaalisen median käytön opetuksessa olevan nykypäivää ja myös osaltaan liian vähäistä. Aikuis-opiskelijat kokevat mielekkäänä opetusvideoiden katselun esimerkiksi YouTubesta oppitunnilla. Sosiaalisessa mediassa opiskelija ja opettaja sekä lukee ja kirjoittaa, että tuottaa tietoa ja vastaanottaa sitä.
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millaisena aikuisopiskelijat mieltävät sosiaalisen median käytön opetuksessa. Sosiaalinen media opetuksessa on tässä tarkastelussa rajoitettu vain verkkokoulun ja YouTube:n tarkasteluun, koska aihealue on liian laaja kokonaisvaltaisesti käsiteltäväksi. Tutkimuksessa keräsin vastauksia kysymyslomakkeeseen aikuisopiskelijoita eri koulutusaloilta. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin vastauslomakkeiden avulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytin sisällön analyysia. Tutkimukseni lähtökohtana oli oma mielenkiintoni aiheeseen.
Sosiaalisen median käytön idea opetuksessa on, että opetus ns. viedään oppijoiden luo. Opiskelijat voivat itse esitellä tuotoksiaan verkostolleen. Tutkimustulosten perusteella voin todeta, että aikuisopiskelijat kokevat sosiaalisen median käytön opetuksessa olevan nykypäivää ja myös osaltaan liian vähäistä. Aikuis-opiskelijat kokevat mielekkäänä opetusvideoiden katselun esimerkiksi YouTubesta oppitunnilla. Sosiaalisessa mediassa opiskelija ja opettaja sekä lukee ja kirjoittaa, että tuottaa tietoa ja vastaanottaa sitä.