Tutkimus autonvuokrausasiakkaista ja Sixt Autovuokraamon tunnettuuden kartoittaminen
Lehtipuu, Anniina (2013)
Lehtipuu, Anniina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112109
Tiivistelmä
Sixt Autovuokraamo on kansainvälinen autovuokraamoketju, joka aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2005. Sixt tarjoaa kattavia autonvuokrauspalveluja ympäri Suomen, yhteensä 52 toimipisteessä aina pääkaupunkiseudulta Ivaloon asti.
Koska yritys on toiminut Suomessa vain joitakin vuosia, ei sillä ole olemassa tutkimusta asiakkaista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaiset asiakkaat käyttävät mitäkin autovuokraamopalveluja, sekä mitä varauskanavia autonvuokrausasiakkaat käyttävät. Samalla kartoitetaan Sixtin tunnettuutta.
Aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella tammikuussa 2013 Matkamessuilla Matka 2013 -tapahtumassa sekä kahdessa Sixtin toimipisteessä Tampereella. Aineisto koottiin Excel-taulukkoon ja analysoitiin Tixel-ohjelmalla. Tulokset on havainnollistettu myös kuvioin ja taulukoin.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajayritys voi pohtia, tulisiko sen lisätä tai poistaa autonvuokraustuotteita valikoimastaan tai vähentää tai lisätä varauskanaviaan. Työssä käy myös ilmi, minkä autonvuokraustuotteiden parissa yrityksen tulisi erityisesti parantaa tunnettuuttaan.
Koska yritys on toiminut Suomessa vain joitakin vuosia, ei sillä ole olemassa tutkimusta asiakkaista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaiset asiakkaat käyttävät mitäkin autovuokraamopalveluja, sekä mitä varauskanavia autonvuokrausasiakkaat käyttävät. Samalla kartoitetaan Sixtin tunnettuutta.
Aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella tammikuussa 2013 Matkamessuilla Matka 2013 -tapahtumassa sekä kahdessa Sixtin toimipisteessä Tampereella. Aineisto koottiin Excel-taulukkoon ja analysoitiin Tixel-ohjelmalla. Tulokset on havainnollistettu myös kuvioin ja taulukoin.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajayritys voi pohtia, tulisiko sen lisätä tai poistaa autonvuokraustuotteita valikoimastaan tai vähentää tai lisätä varauskanaviaan. Työssä käy myös ilmi, minkä autonvuokraustuotteiden parissa yrityksen tulisi erityisesti parantaa tunnettuuttaan.