Kokemuksia Service Catalogue -sovelluksen käyttöönottoprojektista
Loskin-Hakala, Ilona (2013)
Loskin-Hakala, Ilona
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011976
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa kuinka Service Catalogue -sovellusta varten aloitettiin käyttöönottoprojekti Yrityksen Tietohallinnon Tietokonekeskus -osastolla. Työ kertoo aikajärjestyksessä käyttöönottoprojektin kulun tarkemmalla tasolla helmikuusta 2011 kesään 2011 saakka ja yleisesti Service Catalogue -sovelluksen kehityskulusta kevääseen 2013 asti.
Teoriaosuus käy läpi ITIL v3 -mallin perusteet ja vertaa, kuinka ITIL-kehystä sovellettiin Yrityksen Tietohallinnon Tietokonekeskus -osaston päivittäisissä toiminnoissa, jotka liittyivät Service Catalogue -sovellukseen.
Opinnäytetyö esittelee käyttöönottoprojektin positiiviset saavutukset sekä kokemukset, ja matkalla opitut seikat, t.s. mikä käyttöönottoprojektissa epäonnistui ja kuinka asioita olisi voitu parantaa tai toteuttaa tehokkaammin.
Käyttöönottoprojektin aikana havaittiin haasteita resursoinnissa, kommunikaatiossa, suunnittelussa, käyttäjäkokemuksessa sekä osaamisessa. Haasteista huolimatta käyttöönottoprojektin onnistui saavuttaa vähimmäisvaatimukset yksinkertaistamalla tarpeita ja jakamalla projektiresursseja osa-alueille, joissa tarvittiin enemmän työntekijöitä.
Lopputuloksena Service Catalogue -sovellus otettiin tuotantokäyttöön vain kuukauden jäljessä alkuperäisestä suunnitelmasta. Myöhemmässä vaiheessa Service Catalogue -sovellus tultaisiin korvaamaan toisella tietojärjestelmällä johtuen Yrityksen Tietohallinto -yksikön organisaatiomuutoksista.
Teoriaosuus käy läpi ITIL v3 -mallin perusteet ja vertaa, kuinka ITIL-kehystä sovellettiin Yrityksen Tietohallinnon Tietokonekeskus -osaston päivittäisissä toiminnoissa, jotka liittyivät Service Catalogue -sovellukseen.
Opinnäytetyö esittelee käyttöönottoprojektin positiiviset saavutukset sekä kokemukset, ja matkalla opitut seikat, t.s. mikä käyttöönottoprojektissa epäonnistui ja kuinka asioita olisi voitu parantaa tai toteuttaa tehokkaammin.
Käyttöönottoprojektin aikana havaittiin haasteita resursoinnissa, kommunikaatiossa, suunnittelussa, käyttäjäkokemuksessa sekä osaamisessa. Haasteista huolimatta käyttöönottoprojektin onnistui saavuttaa vähimmäisvaatimukset yksinkertaistamalla tarpeita ja jakamalla projektiresursseja osa-alueille, joissa tarvittiin enemmän työntekijöitä.
Lopputuloksena Service Catalogue -sovellus otettiin tuotantokäyttöön vain kuukauden jäljessä alkuperäisestä suunnitelmasta. Myöhemmässä vaiheessa Service Catalogue -sovellus tultaisiin korvaamaan toisella tietojärjestelmällä johtuen Yrityksen Tietohallinto -yksikön organisaatiomuutoksista.