Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppilaan tuen suunnittelu- prosessin käyttöönotto Haukkarannan koulussa : Opetuksen, oppilashuollon ja oppilaskodin työntekijöiden kokemuksia muutosprosessista

Kolehmainen, Mira (2013)

 
Avaa tiedosto
Kolehmainen_Mira.pdf (1.164Mt)
Lataukset: 


Kolehmainen, Mira
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112115
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Oppimis- ja ohjauskeskus Onervaan toimeksiantona Haukkarannan toimi-pisteeseen. Haukkarannassa tarjotaan perusopetusta ja opetusta tukevaa kuntoutusta kuuroille, huonokuuloisille, kuulonäkövammaisille ja oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (SLI). Lisäksi tarjotaan ohjauspalveluja kuurojen, huonokuuloisten, kuulonäkövammaisten, SLI- oppilaiden, autis-tisten ja Asperger- henkilöiden opetukseen ja kuntoutukseen. Monitarpeisten oppilaiden arjen suunnittelussa tulee huomioida oppilaan yksilölliset tarpeet sekä kuntouttava arki.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opetuksen, oppilashuollon ja oppilaskodin työntekijöiden kokemuksia oppilaan tuen suunnittelu OTS- muutosprosessista. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten työntekijät kokivat muutosprosessin ja minkälaisia haasteita he kokivat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin työntekijöille vastuuhenkilöiden kautta. Kyselyyn vastasi 82 työnte-kijästä 21. Vastausprosentti oli 26 %. Tutkimus oli laadullinen ja aineiston tulokset kvantifioitiin. Tutkimusote oli kuvaileva.
Keskeisin tulos oli, että työntekijät olivat ymmärtäneet oppilaan tuen suunnittelu -prosessin ja sen tarkoituksen. Prosessi kuitenkin vaatii vielä aikaa käytänteiden selkiytymiselle ja niiden vakiinnut-tamiselle arjen työhön. Johtopäätöksenä todettiin, että muutosprosessi oli onnistunut ja sitä tul-laan käyttämään myös yhdistyneessä oppimis- ja ohjauskeskus Onervassa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään tulevissa OTS- prosesseissa sekä Oppimis- ja ohjauskeskus Onervassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste