Varastoitavien nimikkeiden uudelleensijoittelu
Lapp, Marko (2013)
Lapp, Marko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112244
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Würth Elektronik Oy:lle. Työn tavoitteena oli päivittää yrityksen nimikesijoittelu keräilytyön tehostamiseksi. Nimikesijoittelun päivittäminen tuli yritykselle ajankohtaiseksi, kun yritys havaitsi, ettei se pysty vastaamaan myynnin asettamiin haasteisiin ilman muutoksia.
Viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti varastointia ja varastotoimintoja. Teoriaosuudessa esitellään myös varastoitavien nimikkeiden analysoimiseen käytettyjä työkaluja ja työtehokkuuden mittaamista.
Opinnäytetyön pohjatietoina käytettiin yrityksen tietojärjestelmästä saatavia raportteja. Raporttien lisäksi tietoa saatiin haastattelemalla yrityksen työntekijöitä sekä havainnoimalla yrityksen toimintaa keväällä 2011. Työn käytännönosuus toteutettiin kevään 2013 aikana. Tutkimuksessa suunniteltiin, kuinka yrityksen nimikkeet tulisi optimaalisesti sijoittaa varastoon. Suunnittelun tärkeimpänä työkaluna käytettiin XYZ -analyysia. Suunnittelussa huomioitiin kolme kehitysehdotusta, jotka muodostuivat omien havaintojen ja haastattelujen pohjalta. Kehitysehdotukset olivat isoimmille asiakkaille omat keräysalueet, nimikkeiden sijoittaminen tuoteperheittäin ja varastoautomaattien parempi käyttö.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta Würth Elektronik Oy:n keräilytyön tehostuneen. Tutkimuksen suoranaisen vaikutuksen suuruutta on vaikea arvioida, sillä yritys sai tutkimuksen aikana päätökseen kaksi projektia keräilytyön tehostamiseksi.
Viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti varastointia ja varastotoimintoja. Teoriaosuudessa esitellään myös varastoitavien nimikkeiden analysoimiseen käytettyjä työkaluja ja työtehokkuuden mittaamista.
Opinnäytetyön pohjatietoina käytettiin yrityksen tietojärjestelmästä saatavia raportteja. Raporttien lisäksi tietoa saatiin haastattelemalla yrityksen työntekijöitä sekä havainnoimalla yrityksen toimintaa keväällä 2011. Työn käytännönosuus toteutettiin kevään 2013 aikana. Tutkimuksessa suunniteltiin, kuinka yrityksen nimikkeet tulisi optimaalisesti sijoittaa varastoon. Suunnittelun tärkeimpänä työkaluna käytettiin XYZ -analyysia. Suunnittelussa huomioitiin kolme kehitysehdotusta, jotka muodostuivat omien havaintojen ja haastattelujen pohjalta. Kehitysehdotukset olivat isoimmille asiakkaille omat keräysalueet, nimikkeiden sijoittaminen tuoteperheittäin ja varastoautomaattien parempi käyttö.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta Würth Elektronik Oy:n keräilytyön tehostuneen. Tutkimuksen suoranaisen vaikutuksen suuruutta on vaikea arvioida, sillä yritys sai tutkimuksen aikana päätökseen kaksi projektia keräilytyön tehostamiseksi.