Tutkimus lähihoitajaopiskelijoiden tiedonhaun opetuksesta ammattioppilaitoskirjastoissa
Ikonen, Eeva (2013)
Ikonen, Eeva
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112249
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sellaisten ammattioppilaitoskirjastojen tiedonhaun opetuksen käytäntöjä, jotka järjestävät sitä lähihoitajaopiskelijoille. Tarkoituksena oli myös selvittää olisiko ammattioppilaitoskirjastoilla halukkuutta yhteistyöhön tämän asian tiimoilta ja jos niin olisi, mitä yhteistyö voisi pitää sisällään.
Pohdin teoriassa tiedonhaun opetuksen hyviä käytäntöjä ja sitä miten juuri koulukirjastoissa niiden olemassa olo korostuu.
Käytin tutkimuksessa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja kyselylomaketta. Kyselyn toteutin Googlen Drive-palvelulla. Kyselyn kohderyhmään kuuluivat sellaisten ammattioppilaitosten kirjastot, joiden oppilaitoksista valmistui lähihoitajia.
Tulosten perusteella yleisin ammattioppilaitoskirjastomuoto on tehdä työtä yksin yhdessä toimipisteessä. 70 % tiedonhaun opetus oli sidottuna opetussuunnitelmaan. Tiedonhaun opetus onkin siis tärkeä osakohde ammattioppilaitoksissa. Tärkeimmäksi tiedonhaun opetuskohteeksi nousi oma verkkokirjasto, mutta tietokannat Aleksi ja Terveysportti seurasivat hyvin lähellä perässä.
Ammattioppilaitoskirjastojen yhteistyöryhmältä toivottaisiin verkostoitumista erityisesti tiedonhaun opetuksen rakenteen suunnittelun tiimoilta. Myös tiedonhaun opetuksen tehtäviä ja/tai esimerkkejä toivottiin erityisesti tärkeimpien tiedonhaun opetuskohteiden tiimoilta.
Pohdin teoriassa tiedonhaun opetuksen hyviä käytäntöjä ja sitä miten juuri koulukirjastoissa niiden olemassa olo korostuu.
Käytin tutkimuksessa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja kyselylomaketta. Kyselyn toteutin Googlen Drive-palvelulla. Kyselyn kohderyhmään kuuluivat sellaisten ammattioppilaitosten kirjastot, joiden oppilaitoksista valmistui lähihoitajia.
Tulosten perusteella yleisin ammattioppilaitoskirjastomuoto on tehdä työtä yksin yhdessä toimipisteessä. 70 % tiedonhaun opetus oli sidottuna opetussuunnitelmaan. Tiedonhaun opetus onkin siis tärkeä osakohde ammattioppilaitoksissa. Tärkeimmäksi tiedonhaun opetuskohteeksi nousi oma verkkokirjasto, mutta tietokannat Aleksi ja Terveysportti seurasivat hyvin lähellä perässä.
Ammattioppilaitoskirjastojen yhteistyöryhmältä toivottaisiin verkostoitumista erityisesti tiedonhaun opetuksen rakenteen suunnittelun tiimoilta. Myös tiedonhaun opetuksen tehtäviä ja/tai esimerkkejä toivottiin erityisesti tärkeimpien tiedonhaun opetuskohteiden tiimoilta.