Palvelun tuotteistaminen: Case HakoCMS
Gröhn, Paula (2013)
Gröhn, Paula
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610832
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee HakoCMS-sisällönhallintajärjestelmään liittyvän palvelun tuotteistamista. Tuotteistamisen tarkoituksena oli selkeyttää ja kehittää palvelun tuotantoprosessin vaiheita palveluntarjoajan näkökulmasta ja toteuttaa palvelusta sellainen määrittely, jonka avulla asiakkaalle on mahdollista antaa helposti ymmärrettävä mielikuva palvelun sisällöstä.
Kehitystyön aikana palvelun määrittely ja tuotteistaminen käytiin läpi pohjautuen pääasiallisesti Jaakkolan, Oravan ja Varjosen teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekesille toteuttamaan ”Palveluiden tuottamisesta kilpailuetua – Opas yrityksille” -teokseen ja teoksessa esiteltyyn tuotteistamisprosessimalliin. Kyseisessä mallissa tuotteistus toteutetaan kuuden osa-alueen kautta. Nämä osa-alueet ovat palvelutarjooman määrittely, palvelun määrittely, palvelun vakioiminen, palvelun konkretisoiminen, palvelun hinnoittelu sekä seuranta ja mittaus. Opinnäytetyön ulkopuolelle jätettiin organisaation kaikkia palveluita käsittelevä osio palvelutarjooman määrittelystä. Tuotteistamisen päätteeksi palvelun markkinointia pohjustettiin selvittämällä palvelulle sopivat markkinat ja segmentit, kartoittamalla kilpailutilanne ja luomalla markkinoinnissa käytettävä palvelulupaus.
Tuotteistamisen lopputuloksena toteutettiin HakoCMS-materiaalipankki palveluprosessin eri vaiheissa hyödynnettäväksi. Toimintaohjeiden lisäksi materiaalipankki sisältää muun muassa potentiaalisia HakoCMS-asiakkaita varten toteutetun esitteen.
Kehitystyön aikana palvelun määrittely ja tuotteistaminen käytiin läpi pohjautuen pääasiallisesti Jaakkolan, Oravan ja Varjosen teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekesille toteuttamaan ”Palveluiden tuottamisesta kilpailuetua – Opas yrityksille” -teokseen ja teoksessa esiteltyyn tuotteistamisprosessimalliin. Kyseisessä mallissa tuotteistus toteutetaan kuuden osa-alueen kautta. Nämä osa-alueet ovat palvelutarjooman määrittely, palvelun määrittely, palvelun vakioiminen, palvelun konkretisoiminen, palvelun hinnoittelu sekä seuranta ja mittaus. Opinnäytetyön ulkopuolelle jätettiin organisaation kaikkia palveluita käsittelevä osio palvelutarjooman määrittelystä. Tuotteistamisen päätteeksi palvelun markkinointia pohjustettiin selvittämällä palvelulle sopivat markkinat ja segmentit, kartoittamalla kilpailutilanne ja luomalla markkinoinnissa käytettävä palvelulupaus.
Tuotteistamisen lopputuloksena toteutettiin HakoCMS-materiaalipankki palveluprosessin eri vaiheissa hyödynnettäväksi. Toimintaohjeiden lisäksi materiaalipankki sisältää muun muassa potentiaalisia HakoCMS-asiakkaita varten toteutetun esitteen.