Koivikkokujan toimintakeskus asiakkaiden ja henkilökunnan arvioimana
Johansson, Riikka (2006)
Johansson, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809123086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809123086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mitä Mynämäen Koivikkokujan toimintakeskuksen toiminta sisältää ja millaisissa puitteissa. Lisäksi tavoitteena oli valmistaa toimintakeskukselle esite, kalvosarja sekä asiakasrekisteri. Opinnäytetyö toteutettiin vuosina 2005 ja 2006. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin sosiaalialan laadun ja laatutyöskentelyn määrittelyä, kehittämistä, arviointia, asiakaslähtöisyyttä ja toimintakeskuksen toimintaa sekä sitä määritteleviä lakeja kirjallisuuteen pohjaten. Lisäksi selvitettiin aiemmat tutkimukset ja suunnitelmat kyseisen toimintakeskuksen kehittämisestä. Teoriaosioon koottiin myös esittely Koivikkokujan toimintakeskuksesta. Tieto kerättiin havainnoimalla, haastattelemalla henkilökuntaa ja tutkimalla toimintakertomuksia, talon historiaa, pöytäkirjoja sekä arkistoja. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös toimintakeskuksen asiakkailla, omaisilla ja henkilökunnalla teetettyä tyytyväisyyskyselyä ja sen tuloksia sekä kehittämisehdotuksia. Tyytyväisyyskyselyn tekeminen sisältyi Mynämäen kunnan valtuuston vuoden 2006 tavoitteisiin, joten kehittämisehdotukset olisi tarkoitus käsitellä valtuuston kokouksessa. Kyselyn tulokset tullaan informoimaan myös asiakkaille, omaisille ja henkilökunnalle. Näin toivon mukaan saadaan aikaan keskustelua toimintakeskuksen laatu- ja kehittämistyön toimeenpanemiselle käytännössä. Opinnäytetyö tuotti uutta tietoa ja näkemystä toimintakeskuksesta. Tilastot havainnoitsevat esimerkiksi asiakasmäärän muutoksia vuosien mittaan. Vastaavia tilastoja ei ollut ennen tehty toimintakeskuksessa. Myös paljon uusia kehittämisideoita ilmeni. Henkilökunnan ja asiakkaiden omaisineen on vaikea ymmärtää toistensa näkemyksiä ja tämä tulee varmasti aina tuomaan oman haasteensa alan työssä.