Luonto tutuksi projekti : Luontoaiheinen tehtäväpaketti Keltaviirin päiväkodille
Tervola, Mervi (2021)
Tervola, Mervi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122890572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122890572
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja yhteistyökumppanina toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden yksikkö Keltaviirin päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä helppokäyttöinen tehtäväpaketti varhaiskasvattajien käyttöön sekä tuoda luontotoiminta osaksi päiväkodin arkea. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutustuttaa lapset ympäröivään luontoon ja antaa näin lapsille eväitä luontosuhteen kehittymiseen ja kehittämiseen.
Opinnäytetyöni aihe luonto on minulle henkilökohtaisesti tärkeä. Kokemukseni mukaan luonnossa liikkuminen on vähentynyt varhaiskasvatuksessa, mahdollisesti johtuen esimerkiksi päiväkodin sijainnista kaupungin keskustan läheisyydessä. Opinnäytetyön yksi tarkoitus on tehdä Keltaviirin päiväkodin käyttöön helppokäyttöinen, luontoaiheinen toimintakansio. Kansiossa on helppoja tehtäviä, joita voi suorittaa lasten kanssa luonnossa tai luontoretken jälkeen myös pienryhmissä sisällä. Toimintapaketin avulla tuetaan lasten luontokasvatusta sekä annetaan myös henkilökunnalle työkaluja virikkeelliseen luontotoimintaan. Saadakseni luontotoiminnan alulle järjestin kolme interventiota Keltaviirin päiväkodin Aarresaaren lapsille sekä teimme yhdessä päiväkodille ns. luontohuoneen. Luontotoiminnan suunnittelu pohjautui varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehykseen. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytin sekä valtakunnallista että Kokkolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Toiminnallisen opinnäytetyöni tietoperustan rajasin luonnon terveysvaikutuksiin, luontokasvatukseen, lapsen osallisuuteen sekä varhaiskasvatuksen pedagogisiin oppimisen alueisiin. Luontotoiminnassa toteutettiin vahvasti lasten osallisuutta ja toiminnan suunnittelu perustui vahvasti varhaiskasvatussuunnitelman pedagogisen toiminnan viitekehykseen.
Opinnäytetyöni aihe luonto on minulle henkilökohtaisesti tärkeä. Kokemukseni mukaan luonnossa liikkuminen on vähentynyt varhaiskasvatuksessa, mahdollisesti johtuen esimerkiksi päiväkodin sijainnista kaupungin keskustan läheisyydessä. Opinnäytetyön yksi tarkoitus on tehdä Keltaviirin päiväkodin käyttöön helppokäyttöinen, luontoaiheinen toimintakansio. Kansiossa on helppoja tehtäviä, joita voi suorittaa lasten kanssa luonnossa tai luontoretken jälkeen myös pienryhmissä sisällä. Toimintapaketin avulla tuetaan lasten luontokasvatusta sekä annetaan myös henkilökunnalle työkaluja virikkeelliseen luontotoimintaan. Saadakseni luontotoiminnan alulle järjestin kolme interventiota Keltaviirin päiväkodin Aarresaaren lapsille sekä teimme yhdessä päiväkodille ns. luontohuoneen. Luontotoiminnan suunnittelu pohjautui varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehykseen. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytin sekä valtakunnallista että Kokkolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Toiminnallisen opinnäytetyöni tietoperustan rajasin luonnon terveysvaikutuksiin, luontokasvatukseen, lapsen osallisuuteen sekä varhaiskasvatuksen pedagogisiin oppimisen alueisiin. Luontotoiminnassa toteutettiin vahvasti lasten osallisuutta ja toiminnan suunnittelu perustui vahvasti varhaiskasvatussuunnitelman pedagogisen toiminnan viitekehykseen.