Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhdessä tehden, yksilöllisin tavoittein : Työpajalla järjestettävän koulutuksen laatu

Schellhammer-Tuominen, Maija (2013)

Avaa tiedosto
Schellhammer-Tuominen_Maija.pdf (356.5Kt)
Lataukset: 


Schellhammer-Tuominen, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312457
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Silta-Valmennusyhdistyksen työpajaympäristössä järjestettävän nivelvaihekoulutuksen, lisäopetuksen ja valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen, laatua. Tutkimuksessa haluttiin selvittää millaisia merkityksiä opiskelijat ja työntekijät antavat koulutuksen laadulle sekä koulutuksenjärjestäjän ja yhdistyksen väliselle kumppanuudelle. Tavoitteeksi asetettiin koulutusten laadun määrittely soveltuvien mittarien luomiseksi.

Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen ja siinä käytettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla opiskelijoita ja henkilökuntaa teemahaastatteluin. Opiskelijahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja työntekijähaastattelut ryhmäkeskusteluina. Aineistoa täydennettiin haastateltavien tuottamalla kirjallisella aineistolla.

Työpajaympäristössä järjestettävän koulutuksen laatu voidaan tutkimuksen perusteella jakaa kolmeen laadun osatekijään. Puitetekijät luovat laadukkaan koulutuksen eifyysiset ja fyysiset edellytykset, joita ovat muun muassa hyvä henkilökunta, oppimista tukeva ilmapiiri ja tarkoituksenmukaiset tilat. Prosessitekijät muodostuvat niistä asioista, joita koulutuksessa tehdään ja opitaan, kuten yksilölliset tavoitteet, vuorovaikutustaidot ja sosiaaliset taidot sekä elämänhallintataidot. Vaikuttavuustekijöihin lukeutuvat ne tulokset, joita koulutuksella saavutetaan. Näitä ovat muun muassa tulevaisuuden suunnitelmien selkiytyminen ja jatkokoulutuspaikka.

Koulutuksen laadun mittaamisen tekee haastavaksi se, että vaikutukset ovat suurelta osin koettuun tai havaittuun muutokseen perustuvia ja tulokset syntyvät viiveellä. Tämän
vuoksi mittaamisessa on otettava huomioon jatkokoulutukseen tai työhön sijoittumistietojen lisäksi koetun elämänlaadun muutosta mittaavat mittarit. Yksilöllisten tavoitteiden
saavuttamisen arvioimiseksi tapauskuvaukset voivat olla mielekäs tapa kuvata tavoitteiden saavuttamista suhteessa lähtötilanteeseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste