Pirkanmaan Ammattikorkeakoulun Mänttä-Vilppulan toimipiste ja työelämäyhteistyö
Niemi, Antti (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117707
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pirkanmaan Ammattikorkeakoulun Mänttä-Vilppulan toimipiste. Opinnäytetyön ja siihen liittyvän e-lomakekyselyn tarkoituksena oli kartoittaa ammattikorkeakoululle tärkeitä työelämäyhteistyöhön liittyviä asioita. Pyrkimyksenä oli löytää opiskelijoille opinnäytetyöaiheita ja harjoittelupaikkoja. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään alueella toimivien yritysten koulutustarpeita ja mielipidettä toimipisteessä järjestettävien erikoistumisopintojen opetussuunnitelmasta.
E-lomakekysely tehtiin lähialueen potentiaalisille yhteistyöorganisaatioille keväällä 2009. Kysely lähetettiin noin 400 organisaatiolle ja vastauksia saatiin 49. Vastausprosentiksi tuli 12,5. Harjoittelupaikkojen ja opinnäytetöiden osalta saatiin hyvin vastauksia. Koulutustarpeita ei löytynyt juurikaan ja erikoistumisopintojen osalta tulokset ovat vain suuntaa antavia matalasta vastausprosentista johtuen.
Yritykset olivat harjoittelupaikkojen osalta kiinnostuneimpia ottamaan opiskelijoita erilaisiin markkinointiin ja asiakaspalveluun liittyviin tehtäviin. Opinnäytetyöaiheista osalta eniten tarjolla olisi markkinointikampanjan toteutusta ja analysointia sekä markkinointisuunnitelman tekemistä. Erikoistumisopintojen opetussuunnitelmaa pidettiin hyvänä. Saatujen tulosten pohjalta voitiin todeta että paremmin suunnitellulla opiskelijoiden ja organisaatioiden tiedottamisella voitaisiin parantaa työelämäyhteistyötä.
E-lomakekysely tehtiin lähialueen potentiaalisille yhteistyöorganisaatioille keväällä 2009. Kysely lähetettiin noin 400 organisaatiolle ja vastauksia saatiin 49. Vastausprosentiksi tuli 12,5. Harjoittelupaikkojen ja opinnäytetöiden osalta saatiin hyvin vastauksia. Koulutustarpeita ei löytynyt juurikaan ja erikoistumisopintojen osalta tulokset ovat vain suuntaa antavia matalasta vastausprosentista johtuen.
Yritykset olivat harjoittelupaikkojen osalta kiinnostuneimpia ottamaan opiskelijoita erilaisiin markkinointiin ja asiakaspalveluun liittyviin tehtäviin. Opinnäytetyöaiheista osalta eniten tarjolla olisi markkinointikampanjan toteutusta ja analysointia sekä markkinointisuunnitelman tekemistä. Erikoistumisopintojen opetussuunnitelmaa pidettiin hyvänä. Saatujen tulosten pohjalta voitiin todeta että paremmin suunnitellulla opiskelijoiden ja organisaatioiden tiedottamisella voitaisiin parantaa työelämäyhteistyötä.