Markkinointiviestinnän nykytila-analyysi : Case: Wetterhoffin talo
Kannisto, Pauliina (2013)
Kannisto, Pauliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312667
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on selvittää luovien alojen yrittäjien keskittymän markkinointiviestinnän nykytilaa pienemmässä kaupungissa. Markkinointiviestinnän nykytilan analyysin pohjalta annetaan uusia ratkaisuja tiettyjen markkinointiviestinnällisten ongelmien ratkaisemiseksi. Työn toimeksiantaja on hämeenlinnalainen Wetterhoffin talo, jossa toimii 16 luovien alojen pienyritystä.
Työn teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän teoriasta, sen suunnittelusta, keinoista ja kanavista sekä tunnettuuden luomisesta markkinointiviestinnän keinoin. Osana markkinointiviestintää käsitellään myös segmentointia ja sen tuottamia hyötyjä yrityksen tai yhteisön markkinointiviestinnälle.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla kuutta Wetterhoffin talossa toimivan yrityksen edustajaa. Haastattelujen pohjalta muodostettiin kuva talon markkinointiviestinnän ja kohderyhmien nykytilanteesta. Talon taloudelliset resurssit aiheuttavat haasteita kuten muillakin kulttuuritoimijoilla. Markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen ei ole tarpeeksi aikaa. Tavoitetut kohderyhmät kaipaavat kaikkien talon toimijoiden mielestä nuorennusleikkausta, mutta nuorempien kohderyhmien tavoittaminen koetaan viestinnällisesti haastavaksi.
Kehitysehdotuksena esitetään harjoittelijan käyttämistä talon viestinnän toteuttamisessa. Lisäksi kehittämisehdotuksissa halutaan painottaa verkkoviestinnän tärkeyttä markkinointiviestinnässä tulevaisuudessa. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään kyselytutkimuksen toteuttamista talon asiakkaiden keskuudessa.
Työn teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän teoriasta, sen suunnittelusta, keinoista ja kanavista sekä tunnettuuden luomisesta markkinointiviestinnän keinoin. Osana markkinointiviestintää käsitellään myös segmentointia ja sen tuottamia hyötyjä yrityksen tai yhteisön markkinointiviestinnälle.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla kuutta Wetterhoffin talossa toimivan yrityksen edustajaa. Haastattelujen pohjalta muodostettiin kuva talon markkinointiviestinnän ja kohderyhmien nykytilanteesta. Talon taloudelliset resurssit aiheuttavat haasteita kuten muillakin kulttuuritoimijoilla. Markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen ei ole tarpeeksi aikaa. Tavoitetut kohderyhmät kaipaavat kaikkien talon toimijoiden mielestä nuorennusleikkausta, mutta nuorempien kohderyhmien tavoittaminen koetaan viestinnällisesti haastavaksi.
Kehitysehdotuksena esitetään harjoittelijan käyttämistä talon viestinnän toteuttamisessa. Lisäksi kehittämisehdotuksissa halutaan painottaa verkkoviestinnän tärkeyttä markkinointiviestinnässä tulevaisuudessa. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään kyselytutkimuksen toteuttamista talon asiakkaiden keskuudessa.